De vrouwen achter Nafi Thiam: “Het doet deugd om te merken dat het grote publiek achter haar staat”

© Wouter Van Vaerenbergh

Naast een trainer en medische begeleiders staan achter sportfiguren mensen die zich ontfermen over hun zakelijke belangen en relaties met pers en publiek. Afspraak met het duo achter Nafi Thiam en Thomas Van der Plaetsen.

Wie? Ex-atletes Kim Vanderlinden en Helena Van der Plaetsen (beide 29) waren al in hun kindertijd vriendinnen, trainden samen bij AC Deinze en studeerden samen communicatie- en sportmanagement. Na een stage in de Verenigde Staten – waar ze de Belgian Waffles genoemd werden – richtten ze in 2010 hun eigen bureau Wafel Sports management op.

Wat? Het duo is gespecialiseerd in atletiek en beheert onder meer de wedstrijdagenda, de sponsorcontacten, de persrelaties en de sociale mediakanalen van een zestal atleten, waaronder zevenkampster en tweevoudig Europees medaillewinnaar Nafissatou Thiam en tienkamper ThomasVan der Plaetsen, Helena’s broer.

“Atletiek is een heel technische aangelegenheid, met in de meerkamp ook een ingewikkeld puntensysteem. Dat we de sport zelf beoefend hebben, is dus echt wel een voordeel. Bovendien kijken we ook niet op van de blessures en van de ups en downs die tot het leven van atleten behoren. We blijven ook bij tegenslag aan hun zijde staan en kunnen een en ander in perspectief plaatsen.”

Investeringsplaatje

“Topsport betekent keihard investeren. Zeker op het allerhoogste niveau, waar het minder draait om talent dan om je begeleiding en omkadering. Meerdere stages per jaar in een zonnig klimaat, naar elke wedstrijd je eigen kinesist kunnen meenemen in plaats van ter plaatse beroep te moeten doen op iemand die je lichaam niet kent, eigen vervoer in plaats van in de kou staan wachten tot de shuttlebusje naar het stadion brengt: zulke zaken helpen enorm om de kloof tussen de juniorbeloften en de wereldtop te overbruggen en nog net een procentje beter te presteren.

“Wij werken met jonge mensen die slechts één doel kennen en daarvoor heel veel opofferen. Dan doet het deugd om te merken dat het grote publiek achter hen staat.”

Benefietacties zoals we in 2012 en nu in Deinze hebben georganiseerd om Thomas naar de Spelen in Londen en Rio te brengen, zijn dus echt nodig. Te meer omdat het prijzengeld in de atletiek beperkt is: een winnaar op de Diamond League meeting ontvangt 10.000 dollar. Na aftrek van alle kosten en de belastingen blijft daar niet veel van over.”

Prestaties primeren

“Laten we niet flauw doen over tegenvallende resultaten: we zijn soms teleurgesteld en dan zeggen we onze atleten dat ook. Bovendien bepalen hun prestaties mee hun zichtbaarheid en marktwaarde. Bij al onze keuzes en beslissingen staat het sportieve dus voorop: finaleplaatsen, medailles en records.”

“Atleten als Nafi en Thomas zijn de Rode Duivels nog niet, maar ook voor hen groeit de belangstelling. Er zijn steeds meer atletiekwedstrijden, de media hebben meer oog voor kleinere sportdisciplines en atleten worden stilaan persoonlijkheden van wie men ook andere dingen wil weten dan louter hun resultaten. Daarom zetten we ook heel hard in op communicatie, pr en marketing. Voor Amerikaanse atleten is het moeilijk om op te boksen tegen NBA-spelers en baseballgrootheden, maar bij ons zijn er wel mogelijkheden. Lifestyleartikels en tot de verbeelding sprekende duels tussen atleten zullen het publiek nog meer bij atletiek betrekken.”

Publiek betrekken

“Wij werken met jonge mensen die slechts één doel kennen en daarvoor heel veel opofferen. Dan doet het deugd om te merken dat het grote publiek achter hen staat en kan dat hun prestaties alleen maar verbeteren. Ook daarom proberen we het hele jaar door aandacht te krijgen voor onze atleten – niet alleen rond belangrijke wedstrijden of wanneer ze een medaille veroveren. Ook de sociale media helpen om het publiek nauwer te betrekken bij hun traject, zodat tv-kijkers zich niet afvragen wie die nobele onbekenden zijn.”

(Wim Denolf)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content