De tien machtigste vrouwen in de modewereld

© Reuters

Deze vrouwen bepalen wat jij zal dragen.

CNN werkte samen met Fashionista om de lijst van de meest invloedrijke vrouwen in de modewereld op te stellen. Deze tien dames bepalen wat in de winkel en in jouw kleerkast zal hangen.

Anna Wintour

Als hoofdredactrice van de Amerikaanse modebijbel Vogue sinds 1988, is haar invloed op de mode-industrie onnoemelijk groot. Ze wordt vooral geprezen om haar oog voor nieuwe trends en het steunen van jonge, opkomende ontwerpers. Haar succesvolle carrière heeft haar echter ook een kwalijke reputatie opgeleverd van een veeleisende baas te zijn. Zo heeft voormalig persoonlijk assistente Lauren Weisberger zelfs een boek geschreven dat later verfilmd is. In The Devil wears Prada wordt Wintour – in de film heet ze Miranda Priestly – allesbehalve zacht en vriendelijk afgeschilderd.

Cathy Horyn

De modecriticus van The New York Times is gevreesd, maar ook gerespecteerd. Ze is niet bang om eerlijk – en hard – te zeggen wat ze van de modeshow vond. Dat blijft niet zonder gevolgen, want ze werd gebannen van een show van Armani omdat ze iets had geschreven over zijn collecties dat hij niet leuk vond.

Natalie Massenet

Massenet is de oprichtster van de online shop net-a-porter en daarmee de trendsetter in online winkelen. Net-a-porter was de eerste website die luxueuze en exclusieve producten online wou verspreiden en verkopen. Vandaag is net-a-porter nog steeds de marktleider in de uitgebreide wereld van online winkelen.

Miuccia Prada

Miuccia Prada nam in 1978 de taak over van haar moeder als hoofdontwerpster voor modehuis Prada, gesticht door haar grootvader Mario Prada in 1913. Prada stond bekend om zijn luxueuze lederwaren.

Ze heeft het merk uitgebouwd en komt steeds terug met vernieuwende ontwerpen. In 1992 heeft ze het modehuis uitgebreid met de jongere en goedkopere lijn Miu Miu. Ze werd door Forbes Magazine ook uitgeroepen tot een van de grootste zakenvrouwen van deze tijd. Verder werd er ook een exhibitie gelanceerd in het Met waarin de carrière van Miuccia uitgelicht wordt.

Pat McGrath

Pat McGrath is geen ontwerpster of CEO van een groot modebedrijf, maar wel een visagiste. Met haar talent om looks te creëren die telkens weer overal worden gerenommeerd en gekopieerd, is ze uitgegroeid tot de visagiste van menig celebrity en werkt ze als consultant voor verschillende beauty merken. Verder blijft ze verder werken als visagiste op verschillende shows tijdens de modeweken.

Angela Ahrendts

Angela Ahrendts is de CEO van het Britse luxemerk Burberry. Onder de leiding van Ahrendts werd Burberry een van de meest herkenbare luxemerken in de modewereld. De digitale initiatieven van het merk binnen de industrie zijn baanbrekend geweest. Bewijs daarvan zijn de 13 miljoen fans op facebook.

Diane von Furstenberg

De Amerikaanse modeontwerpster Diane Von Furstenberg is niet enkel geliefd bij fashionistas. Ook het toonaangevende onderwijs- en onderzoeksinstituut Smithsonian is fan van haar wereldbekende wikkeljurk. Verder werkt ze ook naarstig om de rechten en werkomstandigheden van ontwerpers en modellen te optimaliseren. Dat weerhoudt haar er niet van om creatief bezig te blijven en haar merk verder uit te breiden.

Delphine Arnault

Toegegeven, als dochter van Bernard Arnault – CEO van het luxemerk LVMH – heeft Delphine Arnault een genetisch voordeel. Dat betekent echter niet dat ze als zakenvrouw niets voorstelt. Integendeel, want ze heeft het potentieel om uit te groeien als een van Frankrijk’s machtigste zakenvrouwen. Ze heeft al bewezen dat ze meer is dan enkel een erfgenaam en zetelt momenteel in het raad van bestuur bij zowel Dior als bij LVMH.

Franca Sozzani

Als hoofdredactrice van de Italiaanse Vogue, heft Franca Sozzani heel wat in de modepap te brokken. Ze heeft het Italiaanse blad naar het digitale tijdperk geleid en is al meermaals opgekomen voor de democratisering van mode. Sommige beslissingen hebben voor heel wat controverse gezorgd, maar altijd is er een belangrijk – en nodig om te voeren – debat gevolgd.

Phoebe Philo

Phoebe Philo is naast ontwerster ook de creatieve directeur van het modemerk Céline. Ze is ook bekend voor haar werk bij het merk Chloé. Haar consistente collecties voor Céline hebben het merk opnieuw doen openbloeien en onmiddellijk gebombardeerd tot de must have van elke modebewuste koper. (RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content