De succesformule van magazinecovers onder de loep genomen
Op basis van de algemeen slechte verkoopscijfers van Amerikaanse lifestylemagazines analyseerde Women’s Wear Daily alle covers van 2012 en stelde een hele reeks geboden en verboden op om de heftige strijd in de krantenkiosk te overleven.
Iedereen heeft zijn vaste magazines -en wij hopen voor u dat Knackweekend er eentje van is- maar er zijn ook bladen die we maar af en toe kopen, vaak gebaseerd op de omslag. Zeker in Amerika, waar de glossy’s elkaar verdringen bij de krantenkiosken is een aantrekkelijke cover hét verkoopsinstrument. In een tijdperk waar zelfs vlaggenschip Vogue een zware terugval ziet in verkoopscijfers besloot Women’s Wear Daily uit te pluizen welke factoren een goede bladenhoes maken.
Ze kwamen uit op de formule van de drie T’s: TV, Twentysomethings en Twilight. Na onderzoek van de beste verkochte magazines van het afgelopen jaar kon ervan uitgegaan worden dat wiens covergirl past in een van bovenstaande categorieën gebeiteld zat.
Kristen Stewart sierde de covers van de best verkopende nummers van Seventeen en Lucky en de omslag van het tweede best verkopende nummer van Elle, terwijl Gossip Girl Blake Lively de beste cijfers binnenhaalde voor het magazine. Ook New Girl Zooey Deschanel en Pretty Little Liar Ashley Benson deden het meer dan behoorlijk voor Marie Claire en Teen Vogue. Daarnaast konden twentysomethings Lauren Conrad (Glamour) en Scarelett Johansson (Cosmopolitan) de omzet ook doen stijgen.
Hoewel de formule van de drie T’s nogal vergezocht lijkt, is alleszins duidelijk geworden dat Amerika niets meer moet hebben van de drie K’s. Khloe, Kim en Kourtney Kardashian hebben afgedaan, dat bewezen de covers van Allure en Glamour die de zusters probeerden op te leuken. Ook muzikanten die niet Adele of Lady Gaga heten blijven beter bij hun leest. Dat Christina Aguilera de op één na slechtste beslissing was van Marie-Claire’s lay-outteam hoeft geen verrassing, maar ook behoorlijk populaire namen als Katy Perry, Demi Lovato en Pink konden geen meerwaarde betekenen voor Seventeen, Teen Vogue en Cosmopolitan.
De slechtste zet moet echter wel de olympische cover van Vogue geweest zijn. Het juninummer werd versierd met de lichamen van Ryan Lochte, Serena Williams en Hope Solo maar haalde -in tegenstelling tot de atleten zelf- teleurstellende resultaten. Toch zijn we ervan overtuigd dat als ze de cover een maand of twee hadden opgeschoven, de cijfers wél door het dak gegaan zouden zijn. Zeker Ryan Lochte is de nieuwe held van de Verenigde Staten, die smullen van alles wat hij in interviews prijsgeeft; van zijn trainingsmethode tot het feit dat hij het liefst meisjes in strakke witte jeans ziet.
Wij zijn alvast benieuwd wat u van de cover van ons septembernummer (Knack Black Mode Dit Is Belgisch) zal vinden. (KS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier