De Hoge Gezondheidsraad waarschuwt al enige tijd voor het hoge suiker- en zoutgehalte in bewerkt voedsel van verschillende merken en kritische stemmen verwijten winkelketens steevast dat ze consumenten zoet houden met suiker. De Belgische winkelketen Colruyt Group probeert de kritiek te ontlopen door te investeren in smaaktesten die niet enkel lekkere producten beloven, maar ook het hoge suiker- en zoutgehalte zouden aanpakken.
...

De Hoge Gezondheidsraad waarschuwt al enige tijd voor het hoge suiker- en zoutgehalte in bewerkt voedsel van verschillende merken en kritische stemmen verwijten winkelketens steevast dat ze consumenten zoet houden met suiker. De Belgische winkelketen Colruyt Group probeert de kritiek te ontlopen door te investeren in smaaktesten die niet enkel lekkere producten beloven, maar ook het hoge suiker- en zoutgehalte zouden aanpakken. In het testlabo van Colruyt zijn geen muizen, pipetjes of veiligheidsbrillen te bespeuren. Al lopen er wel onderzoekers in witte labojassen rond. Zij warmen verschillende hapjes op en schotelen die vervolgens in een genummerd plastic potje voor aan enkele proefpersonen. Zij proeven en beoordelen huismerkproducten en vergelijken die met concurrerende merken.Zoals het een goede gastheer beaamt, biedt de winkelketen haar proevers wat fris te drinken aan. Kraantjeswater is er niet, wel staan er talrijke halve literflesjes klaar: mineraalwater, bruiswater of water met een citroensmaakje, in een flesje uiteraard. Colruyt Group neemt dus niet deel aan Mei Plasticvrij, al roept het initiatief grote bedrijven wel op om te streven naar minder plastic. Duurzaamheid in theorie en duurzaamheid in praktijk blijken twee verschillende zaken. Als Stefan Goethaert, directeur van de productieafdeling Colruyt Group Fine Food, eerlijk moet zijn: 'Het aantal klanten dat er een product uitkiest omwille van de duurzaamheid is eerder beperkt.' En een bedrijf wil natuurlijk winst maken, waardoor het belangrijk is dat de klant voldoende producten van het huismerk koopt. Terwijl duurzaamheid geen doorslaggevende factor is voor de consument om een product te kopen, is de lekkere smaak dat wel. Maar liefst 84 procent van de aankoopbeslissingen gebeurt op basis van smaak. Het is dus ook de smaak die primeert voor de winkelketen. Wanneer Colruyt Group besluit om producten duurzamer te maken, testen ze of het product wel populair blijft. Om die populariteit te verzekeren, wordt beroep gedaan op de smaaklabo's. 'Verduurzamen is een proces dat parallel loopt met de smaaktesten', verduidelijkt Goethaert. Dat betekent dat de verduurzaming en de lekkere smaak van producten niets met elkaar te maken hebben totdat verduurzaming een smaakverschil oplevert. Dan gaat het smaaklabo aan de slag om ervoor te zorgen dat het duurzame product minstens zo lekker is als de normale variant. Met andere woorden: duurzaamheid mag niet ten koste gaan van de populariteit. Echte testpersonen beantwoorden een vragenlijst waarbij ze kort duiden of de producten die ze proefden hen kunnen bekoren. Van puree wil Colruyt Group graag weten of ze te gekruid, te zout of net te flauw is. Daarbij worden er enkele eigenaardige vragen gesteld over de structuur en kleur. Bij confituur kan je dan weer zoet, te zoet en zoet genoeg aanduiden. Het is aan de (kritische) vrijwilliger in het smaaklabo om te oordelen.Via de test- of smaaklabo's zouden consumenten niet enkel inspraak hebben in de smaak, maar ook mee de gezondheid van de huisproducten bepalen. Colruyt Group pakt op dit vlak alvast uit met indrukwekkend klinkende cijfers: 'We haalden het voorbije jaar 132 ton suiker, 106 ton vet, 140 ton zout uit onze 3500 huismerkproducten en voegden 6 ton vezels toe.' Als je die 6 ton vezels, 132 ton suiker en 140 ton zout echter verspreidt over de 3500 huismerkproducten, is het resultaat plots minder indrukwekkend. Zo bevat de Boni Selection hot dipsaus bijvoorbeeld, zelfs na het verwijderen van overbodige suikers, nog steeds 3 gram suiker en slechts 1 gram vezels per 100 gram.Waarom de winkelketen niet plots enkel gezonde producten aanbiedt? 'We willen de klant natuurlijk niet afschrikken door plots producten te verkopen die ze misschien niet lekker vinden', aldus Stefan Goethaert. 'Met onze eigen merken kunnen we tenslotte een verschil blijven maken wat gezondheid, smaak en duurzaamheid betreft. Aan de producten van andere merken kunnen we niets veranderen.' De zorg voor gezondheid en duurzaamheid in theorie is dus zeker we al aanwezig. Maar om echt het verschil te maken, zal Colruyt Group toch nog een extra inspanning moeten leveren.