Zijn cupcakes niet langer hip?

© Reuters

De wereld lag aan de voeten van de cupcake. De trend uit Amerika waaide over naar onze streken en we waren plotsklaps allemaal gek op dit gesuikerde goedje. Maar is de cupcake vandaag nog wel hip? In Amerika, de bakermat van de cupcake, moet het kleine cakeje al heel wat inboeten aan populariteit.

De wereld lag aan de voeten van de cupcake. De trend uit Amerika waaide over naar onze streken en we waren plotsklaps allemaal gek op dit gesuikerde goedje. Maar is de cupcake vandaag nog wel hip? In Amerika, de bakermat van de cupcake, moet het kleine cakeje al heel wat inboeten aan populariteit.

Vanuit Amerika kwam de trend van de cupcakes over naar Europa. We ontdekten cupcakes met verschillende smaken, kleuren en toppings. Ook de media sprongen op deze hype, denk aan programma’s als ‘Cupcake Wars’ of ‘The Great British Bake Off’. Maar ook op de Vlaamse televisie kwamen er tal van bakprogramma’s waaronder ‘De beste bakker van Vlaanderen’ op het toenmalige VT4 en ‘Goe Gebakken’ van Sofie Dumont. Ook VTM pakte uit met een eigen bakprogramma ‘De MeesterBakker’. Ook de uitgeverijen sprongen op de ‘cupcake-kar’ en er verschenen boeken over het maken van cupcakes waaronder van De Taartenfee, De Koekjesfee, Sofie Dumont en Karen Van Winkel.

De grootwarenhuizen en kleine culinaire merken sprongen mee op de kar van ‘de cupcake’ en gingen hun aanbod uitbreiden om de consument op hun wenken te kunnen bedienen. En last but not least: de uitgeverijen gingen ook grof inzetten op het uitbrengen van culinaire boeken rond de cupcake. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Kortom, de cupcake werd door iedereen gesmaakt.

Glorietijd cupcakes voorbij

Maar die glorietijd van cupcakes lijkt voorbij. Zo lijkt het erop dat de Amerikanen intussen hun buik vol hebben van dit zoete dessert. Zo sloten verschillende cupcake-winkels in Los Angeles intussen de deuren, zo schrijft de LA Times. Onder meer het bedrijf Crumbs Bake Shop Inc. heeft enkele van hun bakkerijen definitief moeten sluiten. Maar ook in andere Amerikaanse staten is het pover gesteld met de bakkerijen en winkels voor cupcakes.

Analisten zijn er dan ook van overtuigd dat deze bedrijven voor een uitdaging staan, nu de consument niet langer trek heeft in een veelkleurige cupcake. Zij denken dat het tijd wordt dat deze bedrijven hun horizon gaan verruimen en andere delicatessen zal moeten aanbieden. Bovendien is de prijs per cupcake, zo’n slordige 5 dollar in de Verenigde Staten, uit de voegen gebarsten en wil de consument dit niet langer neertellen. Bovendien, en dat zegt een specialist aan de LA Times, is de ‘cupcake-business’ veel te snel en veel te hard gegroeid in een onstabiele economie. Het lijkt erop dat de ‘hype’ over de cupcake intussen is gaan liggen en dat we op zoek zullen moeten gaan naar een nieuwe, overheerlijke zoetigheid.

Magnolia Bakery houdt stand

Naar verluidt gaan de cupcakes in Magnolia Bakery in New York, bekend uit de Amerikaanse televisiereeks ‘Sex and the City’, nog wel als zoete broodjes over de toonbank. Zo ziet deze bekende bakkerij, die intussen zeven winkels heeft in Amerika en vijf daarbuiten, hun inkomsten enkel maar stijgen omdat ze ook zijn overgestapt naar het verkopen van andere culinaire delicatessen, buiten cupcakes. Denk bijvoorbeeld aan bananenpudding, koekjes en taarten.

Laura Van Roey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content