West-Vlaanderen lanceert Week van de Korte Keten
Om het brede publiek kennis te laten maken met West-Vlaamse hoeve- en streekproducten pakt de provincie uit met de Week van de Korte Keten. Je goaje jeun.
“Terwijl de globalisering zich voortzet, is er tegelijk een duidelijke zoektocht van de consument naar lokale producten en een authentiek verhaal.” Zo vat Stefaan Matton, algemeen directeur bij de POM, de belangrijkste reden voor dit initiatief samen.
Landbouwkenniscentrum Inagro, de POM en provinciebedrijf Westtoer sloegen de handen in elkaar, elk met hun eigen inbreng. Het is de bedoeling het grote publiek te laten kennis maken met 100 procent West-Vlaamse hoeve- en streekproducten. Dat gebeurt onder meer met zes fietsroutes, maar ook met hoevepicknicks in een van de 17 deelnemende boerderijen of rondleidingen bij de vijftig producenten.
Duurzaamheid
Ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het verhaal, want tijdens de Week van de Korte Keten krijgt de producent een eerlijke prijs voor zijn product en worden er heel wat transportkilometers uitgespaard. Steeds meer restaurants spelen daar ook handig op in en pakken uit met lokale producten en troeven. Deze eerste editie van de Week van de Korte Keten start op 27 mei en eindigt op 5 juni.
Alle informatie, evenementen en adresjes zijn te vinden op www.weekvandekorteketen.be . (Belga/EK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier