We drinken minder sterkedrank

© Thinkstock

De consumptie van sterkedranken is in 2013 in ons land met meer dan 25 procent gedaald. ‘Zorgwekkend’, klinkt het.

In 2013 is het verkochte volume sterkedranken in ons land met 26,08 procent gedaald. Ook het verkochte volume wijn ging licht achteruit met 1,72 pct. Enkel de verkoop van champagne, cava en mousserende wijn kende een stijging met 7,65 pct. Dat meldt Vinum & Spiritus Association Belgium, die de producenten, invoerders en verdelers van wijn en sterkedrank in België overkoepelt.

De oorzaken voor deze evolutie liggen voor de sectororganisatie voor de hand. Wijnen, mousserende wijnen, tussenproducten (zoals sherry en porto) en sterkedranken ondergingen in 2013 een dubbele reële accijnsverhoging van in totaal 21 pct, in tegenstelling tot de bierproducten waarvoor de accijnsverhoging beperkt bleef tot 8 pct en pas zeven maanden later van toepassing werd.

Zorgwekkend

De festiviteiten rond het WK voetbal in Brazilië noch de zomerfestivals hebben het voortzetten van de neerwaartse trend in 2014 kunnen tegenhouden. Tijdens het eerste semester van dit jaar is het volume van de verkochte wijn ten opzichte van juli 2013 wel licht toegenomen met 1,34 pct. Maar het verkochte volume sterkedrank en ’tussenproduct’ is verder gedaald met respectievelijk 3,13 pct en 21 pct, dit ondanks het commerciële succes dat sommige sterke dranken zoals gin momenteel kennen.

De organisatie noemt de forse daling “zorgwekkend” omdat meer dan de helft van de in België geproduceerde sterkedranken ook hier geconsumeerd worden. De Belgische federatie van wijn en gedistilleerd werkt aan een ‘strategische agenda’ met initiatieven om de productie, distributie en promotie van wijnen en sterke dranken in de toekomst verder te ondersteunen, luidt het. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content