Fan van Beyoncé's 'Lemonade'? Dat begrijpen we, maar in ons glas willen we af en toe eens iets minder plakkerig dan suikerrijke limonades. Daar speelt het Belgische hydrolademerk Simone a Soif handig op in.
...

Fan van Beyoncé's 'Lemonade'? Dat begrijpen we, maar in ons glas willen we af en toe eens iets minder plakkerig dan suikerrijke limonades. Daar speelt het Belgische hydrolademerk Simone a Soif handig op in. 'Wie geen alcohol wil drinken en daarnaast ook iets gezond verkiest, moet al snel grijpen naar een vers sapje van groenten of fruit. Als verfrissing bij een maaltijd is zo'n sapje vaak te zwaar. De meeste andere opties zitten dan weer tjokvol suiker of zoetstoffen. Wij willen een alternatief bieden', zo steekt Alexandre van der Vaeren van wal. Alexandre is een van de drie bezielers van Simone a Soif. Voordien werkte hij voor Coca-Cola Enterprises. Na zijn ervaring bij die gigant was de tijd rijp om mee zijn schouders te zetten onder een startup. Mijn periode bij de grootste frisdrankenspeler was zeer leerrijk, maar ik voel me meer thuis als ondernemer in een duurzaam project. Iedere ochtend sta ik op met heel veel zin om naar mijn werk te vertrekken. Bij Simone a Soif kan ik voortdurend bijleren, nieuwe mensen leren kennen, het proces van A tot Z meemaken en de mindset van de consument helpen veranderen. Ik heb het gevoel dat ik zinvol werk verricht en dat maakt me gelukkig. Bij ons zitten er echte mensen van vlees en bloed achter het bedrijf.' Alexandre van der Vaeren: 'Het verhaal van Simone a Soif vindt zijn oorsprong in 2013, in het hoofd van Agnes. Ze was op zoek naar een kwalitatieve frisdrank voor haarzelf, haar kinderen, vrienden en familie, maar kon die nergens vinden. Er zat telkens heel wat suiker in of de suikersmaak werd nagebootst met zoetstoffen. Ook vond ze vooral drankjes op basis van fruitconcentraten. Ze vroeg zich af hoe het mogelijk is dat er geen leuk, lekker, gezond en natuurlijk drankje beschikbaar is. Zo rijpte het idee voor Simone a Soif. Agnes begon te experimenteren met hydrolaten. Voor dit honderd procent natuurlijke proces werk je met het destillaat van de plant, het is een coproduct van de etherische olie. Uiteindelijk heeft Agnes een recept gevonden dat ze echt lekker vond. Antoine en ik hebben ons gaandeweg bij het project aangesloten. We hebben onderzocht of het plan levensvatbaar was. Wat bleek? De markt was er klaar voor. Meer nog, de mensen zaten er echt op te wachten. Simone a Soif is een nieuwe categorie van drank: een hydrolade. Het woord doet denken aan limonade, maar het is iets helemaal anders. Onze drankjes bestaan uit sap van geperste vruchten, water en planthydrolaten . We voegen geen suiker of zoetstof toe. Het lijkt daarom wat meer op een koude thee of infusie dan op een limonade. Onze dranken zijn gepasteuriseerd, zonder bewaarmiddelenAlexandre van der Vaeren: 'We volgen de seizoenen voor onze ingrediënten en werken met lokale en biologische producten. Zo produceren we de komkommersmaak enkel in de zomer en de peer-strobloemversie uitsluitend in de herfst en winter, wanneer de ingrediënten in onze streken beschikbaar zijn. Exotische groenten en fruit zal je niet in onze dranken terugvinden. We vinden die afwisseling erg leuk en de smaken passen ook perfect bij de seizoenen. We gebruiken geen plastic, maar kiezen voor glazen drankflesjes. We zouden het nog beter willen doen, maar daar zijn we momenteel te klein voor. Laat dit een oproep zijn aan alle Belgische drankproducenten en de politici: het is erg arbeidsintensief en economisch niet haalbaar om op ons eentje glas terug op te halen, schoon te maken en opnieuw te gebruiken. Maar als alle Belgische spelers met dezelfde glazen flessen zouden werken, zoals in Duitsland, zou dat probleem van de baan zijn. Als er een mogelijkheid is om te innoveren en nog duurzamer te worden, gaan we dat zeker proberen. We zijn een klein bedrijfje, dus momenteel concentreren we op de kwaliteit van onze dranken en lokale en biologische productie. Maar we geloven in een meer duurzame toekomst, want het is een trend die niet zal overwaaien. Alexandre van der Vaeren: 'We zijn het gewoon dat overal super veel suiker in zit. Onze smaakpapillen passen zich daaraan aan. Het is vaak goedkoper om een colablikje uit een automaat te halen dan een flesje water. Het is hallucinant, zo worden we allemaal verslaafd. Bijna iedereen in de dranksector wil het suikergehalte naar omlaag krijgen, omdat de consument op zoek gaat naar suikerarme of suikervrije alternatieven. De conventionele drankengiganten compenseren voor de suiker met stevia en aspartaam. Wij doen dat bewust niet. Voor ons is de kwaliteit van ons product heel belangrijk. Daarom voegen geen suiker, zoet-, bewaar- of smaakstoffen toe. De enige suiker die in onze dranken zit, is wat er van nature in het fruit aanwezig is. Ik geloof oprecht dat merken zoals het onze de toekomst zijn: lokale en duurzame productie, suikervrij, honderd procent natuurlijk en heerlijk verfrissend.