Van ‘clean meat’ tot een uitgebreid souper: dit brengt 2018 op jouw bord

© Getty Images/iStockphoto

Een nieuw jaar, nieuwe eetgewoontes? Zo radicaal werkt het gelukkig niet, maar 2018 brengt wel een lading culinaire nieuwigheden met zich mee. Zeven veelbelovende trends die je ook in jouw keuken of tijdens een restaurantsbezoek zal kunnen voelen.

1. Slimme technologieën

De technologische vooruitgang staat niet stil en dat is ook te merken aan het eten op ons bord. Tijdens elke fase van de keten dringen hoogtechnologische toepassingen zich steeds vaker op, van in de boerderijen over de verwerking, tot hightech kooksnufjes bij jou thuis. Wat dacht je bijvoorbeeld van een 3D-foodprinter of een keukenrobot die kookt in jouw plaats?

Zeker op vlak van vlees belooft (het einde van) 2018 een belangrijke technologische vernieuwing. Dat is namelijk de deadline die pionier Hampton Creek voor zichzelf gesteld heeft om met haar ‘clean meat’ op de markt te komen. Voor de brede commercialisatie van vlees en vis waarvoor geen dieren geslacht hoeven te worden, is het nog wachten op minstens 2019, maar zeker is dat de race dit jaar volledig losbarst.

2. Alcohol wordt de saaie optie

Natuurlijk zal er in 2018 nog steeds weinig mis zijn met een goed glas wijn of een pintje op tijd en stond, maar… het is zo voorspelbaar. Zeker in tijden waarin sommeliers aan de lopende band experimenteren met bijzondere kruidendranken, kombucha’s of spannende groentesappen lijkt alcohol soms de ‘veilige’ keuze.

Ook in de supermarkt wordt gretig ingespeeld op wie alcohol (voor een maand of langer) liever laat staan. Het assortiment limonades voor volwassenen breidt gestaag uit, waters met een smaakje claimen hun plaats in het schap en ook alcoholvrije wijnen en bieren vinden steeds vaker hun weg naar de winkelkar.

3. Terroirisme

De term ’terroir’ komt oorspronkelijk uit de wijnsector, maar ook fans van koffie en chocolade hebben de kracht van de voedingsbodem van het basisproduct al enkele jaren ontdekt. Het idee dat een product dat afkomstig is van een specifieke plaats exclusiever is, zal het komende jaar steeds meer aan belang winnen, ook bij andere soorten voedsel.

Omdat volgens de filosofie van het ’terroirisme’ de natuur meer zijn gang mag gaan, bekom je een eindproduct met een unieke smaak. De meerprijs betalen we graag, want elk terroirproduct is opnieuw een culinaire ontdekkingsreis. Denk maar aan de boer met melkproducten van koeien in een specifieke vallei of aan stadsimkers.

4. Vegetarisme en veganisme

Een tiental jaar geleden waren vegetariërs (en zeker veganisten) nog zeldzame uitzonderingen, vandaag zijn ze amper nog weg te denken. De beweging richting plantaardig is zo immens dat verschillende trendwatchers niet meer spreken over een hype of trend, maar wel over een tendens: ze geloven dat iedereen in de komende jaren steeds minder dierlijke producten zal gaan consumeren. Dat is ook wat heel wat vleesverwerkende bedrijven denken, want verschillende van die ondernemingen ontwikkelen op dit moment ook vegetarische alternatieven.

Wanneer er wel nog vlees gegeten wordt, hebben we er hogere verwachtingen van. Op restaurant nemen we steeds minder genoegen met een ‘gewone’ steak, maar we willen een uitzonderlijk stukje van hoge kwaliteit. Vlees wordt opnieuw luxe, een product dat als traktatie op tafel komt tijdens bijzondere gelegenheden.

5. Hyperspecialisatie

We zagen het al eerder met zaken die bijvoorbeeld enkel koffie of haute-dogs verkochten, maar de komende jaren beleeft de hyperspecialisatie een hoogtepunt. Zo opende vorig jaar al de eerste avocadobar van Europa, waar álles avocado bevat, en de initiatiefnemers plannen in vijf jaar uit te groeien naar een keten met honderd vestigingen. In eigen land doen ook ketens als Bavet, waar je enkel spaghetti kan krijgen – het erg goed.

6. Totale transparantie

Consumenten eisen steeds meer openheid over wat ze kopen. Daar dragen de sfeer van ‘fake news’ en de voedselschandalen van het afgelopen jaar hun steentje aan bij. Volgens onderzoeksbureau Mintel zullen fabrikanten in 2018 meer moeten doen om het vertrouwen van klanten te winnen dan enkel claims maken als ‘natuurlijk’, ‘zonder additieven’ of ‘ecologisch’: ze zullen ook moeten bewijzen dat ze daadwerkelijk verkopen wat ze beweren en de gapende kloof tussen producent en consument wegwerken.

Valse claims zien er dan we aantrekkelijk uit op de verpakking, de bewuste consument doorprikt ze algauw wanneer hij een app opent die de oorsprong van producten (zoals Ethical Barcode) onthult. Lokaal kopen wordt geassocieerd met eerlijker kopen.

7. Souper

Het ontbijt is al niet meer wat het ooit geweest is, en ook het avondeten staat de komende tijd een fikse verandering te wachten. Decennia geleden waren enkele boterhammen om zeven uur ’s morgens perfect, vandaag willen we kunnen ontbijten tot de middag, en dan liefst met enkele welluidende opties als oeufs en cocotte, avocadotoast of banana pancakes erbij.

Trendwatchers voorspellen dat ook het avondeten een metamorfose zal doorgaan. Zo stelt Food Inspiration dat het later gegeten zal worden, tot maar liefst middernacht. In Amsterdam opende zo onlangs nog het restaurant ACE, dat stelt haar keuken niet voor spookuur te sluiten. Veel zaken zullen dat voorbeeld volgen, klinkt het bij Food Inspiration.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content