Van bediende tot veganist: 8 ontbijten voor 8 soorten mensen

Van bediende tot veganist: 8 ontbijten voor 8 soorten mensen
© Getty Images/iStockphoto

Bron: Time

Voor aan een computer gebonden mensen met kantoorjob © Getty Images/iStockphoto

Een zittend beroep? Kies dan voor een extra gezond ontbijt. Volle granen, noten, fruit en wat yoghurt zijn niet alleen gunstig voor je cholesterolniveau, maar zullen je ook lang een voldaan gevoel geven, zodat je dat snoepautomaat niet eens ziet staan.

Voor wie lichamelijke arbeid verricht (en/of veel sport) © Getty Images/iStockphoto

Jij holt van hot naar her, stapelt dozen in winkelrekken of hebt na je werk een vaste afspraak met je meedogenloze fitness-coach? Dan is de vorige ontbijtformule ook goed voor je, al zal je dat wel moeten aanvullen met extra proteïnen. Eieren, vette Griekse yoghurt, amandelen, quinoa en peulvruchten zijn maar enkele voorbeelden van wat goed voor je is.

Voor wie probeert gewicht te verliezen © Getty Images/iStockphoto

Willen afvallen wil niet zeggen dat je honger moet lijden. Hoe tegenstrijdig het ook kan klinken: gezonde vetten zijn je bondgenoten. Ze tackelen je hongergevoel en misleiden je metabolisme zodanig dat er minder vet opgeslagen wordt in je lichaam. Je vindt ze onder meer in producten als avocado, noten, olijfolie, volle zuivel en vette vis als zalm. En laat dat nu samen het ideale ontbijt zijn. Toevallig... of niet?

Voor wie het altijd druk druk druk heeft © Getty Images/iStockphoto

Jij hebt 's morgens echt geen tijd. Maar écht niet. Oké, maar dat hoeft geen excuus te zijn om niet te ontbijten. Overnight oats zet je de avond voordien binnen de vijf minuten klaar. Het enige dat je 's ochtends nog moet doen, is er wat noten en (gedroogd) fruit overheen gooien, het deksel op je potje te zetten en de hele mikmak in je overlevingspakket meenemen naar het werk. Hoezo, geen tijd?

Voor vegetariërs © Getty Images/iStockphoto

Om aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitaminen en ijzer te raken, moet jij - nog iets meer dan vleeseters - meer plantaardige producten eten. Waarom zou je daar al niet van 's morgens vroeg mee beginnen? In een smoothie kan je alles kwijt dat voedzaam, lekker en - indien je vaak groenten en fruit achter in je koelkast vergeet - al wat verlept is. Bladgroenten als (boeren)kool, spinazie en warmoes, wat bessen, zaden en (plantaardige) melk en je hebt een lekker én gemakkelijk transporteerbaar ontbijt. Je blender is je beste vriend.

Voor veganisten © Getty Images/iStockphoto

Ook jij kent de geneugten van een blender vermoedelijk al. Daarom geven we je een ander idee: probeer een sneetje toast van gekiemde granen en plet er een avocado op, of besmeer hem met hummus. Dat ontbijt garandeert genoeg vezels, gezonde vetten en vitamine B om de dag goedgemutst door te komen.

Voor mensen met veel levenservaring © Getty Images/iStockphoto

Je ontbijt wordt alleen maar leuker als je wat ouder wordt. Niet alleen heb je nu meer tijd om de krant te doorspitten tijdens het eten, maar je mag het ontbijt ook wat serieuzer gaan nemen. Om het verlies aan spiermassa dat ouderdom met zich meebrengt te counteren, mag je extra veel proteïnen op het menu zetten. Wat dacht je van een paardenoog met bonen en wat yoghurt?

Voor iedereen © Getty Images/iStockphoto

Drink. Studies hebben aangetoond dat de meeste volwassenen en bijna de helft van de kinderen onvoldoende gehydrateerd aan hun dag beginnen. En dat terwijl dehydratatie erg gauw een dalend concentratievermogen als gevolg heeft: een slecht begin van je productieve dag, toch? Water is altijd een goede keuze, maar als jij meer een koffie-, thee- of melkmens bent, zullen we je zeker niet tegenhouden. Let wel op met vruchtensappen: die bevatten veel suikers. Heerlijk, maar je drinkt ze dus beter niet elke dag.