The Jane opent de deuren: een blik achter de schermen

Op dinsdag gavenSergio Herman en Nick Bril het startschot voor hun nieuwe restaurant The Jane. Terwijl iedereen druk in de weer was met de voorbereidingen namen we nog even een kijkje achter de schermen.

Op dinsdag gaven Sergio Herman en Nick Bril het startschot voor hun nieuwe restaurant The Jane. Terwijl iedereen druk in de weer was met de voorbereidingen namen we nog even een kijkje achter de schermen.

The Jane huist dus in de voormalige kapel van het militaire ziekenhuis in ’t Groen Kwartier in Antwerpen, een prachtige site in het hart van de stad. Het is geen kleine kapel, maar een flink uit de kluiten gewassen gebouw in neobarokstijl. Geen overdadig versierd, maar toch heel stijlvol gebouw.

Als je bedenkt dat dergelijke sites twintig jaar geleden werden gesloopt voor nieuwbouw, mogen we blij zijn dat het voormalige ziekenhuis nieuwe bestemmingen kreeg. Onze gids is architect Rienk Wiersma die deel uitmaakt van de creatieve equipe rond Piet Boon, de Nederlandse ontwerper die hotels inricht van New York tot in Tokyo.

Een gewaagde uitdaging

Boon stond in voor de algemene inrichting van The Jane. Hij is bevriend met Sergio Herman. In deze context moet je ook de oorsprong zien van dit unieke initiatief. Want een toprestaurant in een oude kapel blijft een gewaagde maar heel verrassende uitdaging.

“We gebruiken de kapel van kop tot teen, tot in de kelders toe,” legt Rienk uit, “daar zitten de voorraadkelders, ijskasten en een groot deel van de keuken. Met als toemaatje helemaal achterin, onder het koor, nog een extra gastenruimte waar slechts één tafel staat.”

Naast de keuken, eigenlijk bijna erin, is een donkere ruimte gelegen met één lange tafel waar je in een kleine groep zult kunnen eten terwijl je de koks gadeslaat. Daarboven zit de grote keuken die vanuit de zaal, de kapel dus, te zien is en die ook helemaal transparant is.

Kraakpandgevoel

Door de combinatie van lage tafels met zetels en gewone tafels lijkt de hele gelijkvloerse verdieping op de parterre van een theater. “Een oud theater dan,” stipt Rienk Wiersma aan, “met de oude vloeren die we bewust hebben bewaard, alsook het afgebladerde plafond dat de oudheid van het gebouw versterkt.” Daardoor krijg je net dat beetje kraakpandgevoel dat deze plek extra aantrekkelijk maakt.

Boven de parterre hangt een enorme metalen spin, een gigalamp ontworpen door de designers van Pslab uit Beiroet. De moderne glasramen zijn een creatie van Studio Job. Overal liggen er ook schitterende kussens. “De lampen, stoffen en dat soort aankleding werden verzorgd door onze Creative Designer Karin Meyn,” legt Rienk uit.

Achterin de kerk staat het glazen drank- en bedienhuis, de ‘office’. Via twee nauwe spiltrappen komen we boven van waaruit je het riantste uitzicht krijgt over de kapel. Daar schittert ook de doodskop ‘Numb Skull’ van Kendell Geers boven het koor. “Boven is eigenlijk de mooiste plek,” vindt Rienk, “door het uitzicht en het licht.” Hier vertoef je warempel in de zevende hemel. Ook hier is alles pico bello afgewerkt. Let op het prachtige marmeren blad en de getatoeëerde keukeninstallatie. Wat zeker is, wie in The Jane dineert, krijgt aardig wat te zien voor zijn centjes.

Piet Swimberghe

www.thejaneantwerp.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content