De Bierbarometer is een initiatief van het Beer & Society Information Center, in samenwerking met Het Laatste Nieuws en 7sur7.be. Meer dan 9.000 surfers beantwoordden de vragen. Bier neemt steeds meer zijn plaats op restaurant, recepties en cocktailparty's in. Wijn wordt volgens de Bierbarometer daar geleidelijk onttroond en zelfs champagnebubbels moeten wijken. Op restaurant kiest 54,5 procent van de consumenten wijn, maar 35,5 pct gaat voor bier.

Stijging

Bij de eerste barometer in 2005 was dat nog maar 20 pct. De resultaten geven aan dat 92,3 pct van de ondervraagden op café voor bier kiest. Dat geldt vooral voor mannen (96,6 pct), hoewel vrouwen niet ver achterblijven (77,1 pct). Vrouwen kiezen ook meer voor wijn (10,6 pct tegenover 0,8 pct bij de mannen) of alcoholvrije dranken (5,1 pct).

Speciaalbieren

Belgen drinken nog altijd graag pils, maar de belangstelling voor speciaalbieren (plaatselijke bieren, trappist, abdijbieren) neemt volgens de Bierbarometer almaar toe. Ze koesteren ook sympathie voor de kleine en microbrouwerijen die de voorbije jaren werden opgericht in ons land: 42,9 pct van de ondervraagden stelt de creativiteit van de nieuwe brouwers op prijs en 40,5 pct waardeert het idee om een bier te drinken dat in zijn directe omgeving werd gebrouwen. (Belga/LP)

De Bierbarometer is een initiatief van het Beer & Society Information Center, in samenwerking met Het Laatste Nieuws en 7sur7.be. Meer dan 9.000 surfers beantwoordden de vragen. Bier neemt steeds meer zijn plaats op restaurant, recepties en cocktailparty's in. Wijn wordt volgens de Bierbarometer daar geleidelijk onttroond en zelfs champagnebubbels moeten wijken. Op restaurant kiest 54,5 procent van de consumenten wijn, maar 35,5 pct gaat voor bier. StijgingBij de eerste barometer in 2005 was dat nog maar 20 pct. De resultaten geven aan dat 92,3 pct van de ondervraagden op café voor bier kiest. Dat geldt vooral voor mannen (96,6 pct), hoewel vrouwen niet ver achterblijven (77,1 pct). Vrouwen kiezen ook meer voor wijn (10,6 pct tegenover 0,8 pct bij de mannen) of alcoholvrije dranken (5,1 pct). SpeciaalbierenBelgen drinken nog altijd graag pils, maar de belangstelling voor speciaalbieren (plaatselijke bieren, trappist, abdijbieren) neemt volgens de Bierbarometer almaar toe. Ze koesteren ook sympathie voor de kleine en microbrouwerijen die de voorbije jaren werden opgericht in ons land: 42,9 pct van de ondervraagden stelt de creativiteit van de nieuwe brouwers op prijs en 40,5 pct waardeert het idee om een bier te drinken dat in zijn directe omgeving werd gebrouwen. (Belga/LP)