Starbucks verlegt grenzen op Facebook

Starbucks werd eerder deze maand het eerste merk met meer dan tien miljoen Facebookfans.

Starbucks werd eerder deze maand het eerste merk met meer dan tien miljoen Facebookfans. De Amerikaanse koffieketen kaapte vorig jaar al de titel van populairste merk op Facebook weg van Coca-Cola, dat inmiddels bijna 7,9 miljoen fans telt op de sociale netwerksite.

Experts wijten de populariteit van Starbucks onder meer aan de vele speciale aanbiedingen en kortingen die Facebookgebruikers een reden geven om fan te worden van het merk, en aan de online advertenties van de keten, die cybernauten naar de pagina in kwestie leiden. Zo leverde een bon voor gratis zoetigheid Starbucks in amper een week tweehonderdduizend nieuwe fans op.

Cijfers waarvan internopioniers uit de modewereld als Louis Vuitton (1,6 miljoen Facebookfans), Burberry (1,2 miljoen fans) of Diesel (bijna 450.000 fans) voorlopig slechts kunnen dromen.

Starckbucks wordt zelf overigens vlot voorbij gestoken door celebrities als Lady Gaga, wiens Facebookpagina bijna 12,9 miljoen fans zag binnenstromen. Bovendien zeggen fanaantallen niets over uiteindelijke verkoopcijfers. Een studie van het Amerikaanse ForeSee Results bekeek begin dit jaar alvast de honderd bedrijven met de grootste online omzet en merkte dat slechts een kwart daarvan aanwezig is op Facebook.

Wim Denolf

www.facebook.com/StarbucksBelgium

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content