Slechts helft Europese wegrestaurants scoort goed op kwaliteitstest

© Belga

De kwaliteit van wegrestaurants langs de Europese autosnelwegen laat nog regelmatig te wensen over.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Internationale Automobielfederatie FIA, die in ons land vertegenwoordigd wordt door mobiliteitsorganisatieTouring. Slechts de helft van de onderzochte servicestations wordt als “goed” beoordeeld. Voor het onderzoek werden in dertien Europese landen in totaal 65 servicestations langs de meest toeristische autowegen onder de loep genomen.

Daarbij werd onder meer gelet op de catering, het sanitair en de verkeersveiligheid. In België werden de stations van Tienen, Groot-Bijgaarden en Barchon onderzocht. Zowat de helft (33 van de 65) van de onderzochte Europese wegrestaurants kreeg de beoordeling “goed”. Daarnaast scoorden er ook 27 wegrestaurants “aanvaardbaar” en vijf “slecht”.

De hoge prijzen in restaurants en shops, de lage kind- en gezinsvriendelijkheid en de onveilige voetgangersverbinding naar shops en restaurants worden in het onderzoek als pijnpunten aangehaald. Positief is wel dat de hygiëne in het sanitair erop vooruit is gegaan. Opvallend is dat ook het servicestation in Tienen als slecht werd beoordeeld en op de voorlaatste plaats in de Europese ranking staat.

“Het sanitair was niet alleen vuil, maar ook oud. De faciliteiten voor kinderen zijn ontoereikend evenals het aanbod in het restaurant en de shop”, zo meldt Touring. Groot-Bijgaarden heeft de score “aanvaardbaar”. De kindvriendelijkheid, het restaurant, de sanitaire hygiëne en het personeel scoren goed, maar het aanbod koude gerechten is er dan weer slecht. Barchon scoort “goed”, al is er wel kritiek op de hoge prijzen in de shop. (Belga/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content