Populaire bubbels
Producenten van champagne en mousserende wijn zagen hun omzet dit jaar met 14 procent stijgen.
De champagneboeren mochten de voorbije weken zelf een fles ontkurken. Na een moeilijk 2009 trok de markt weer aan in de eerste helft van dit jaar. Vranken Pommery, Mumm, de champagnedivisies van Rémy Cointreau en LVMH, het kleinere Laurent-Perrier: allemaal bevestigden ze de positieve trend.
Analisten vragen zich af of de omzetstijging – veertien procent voor de sector in het algemeen – zich zal doorzetten. Ook mousserende wijnen als cava, lambrusco, prosecco en moscato zijn immers in opmars, zeker als het om rosévarianten gaat. Champagne valt moeilijk te diversifiëren, om te groeien moeten de producenten dus nieuwe markten aanboren. Of het imago van champagne opfrissen.
Actuele voorbeelden zijn de hulde van Dom Pérignon aan Andy Warhol, of de samenwerking van Mumm met designer Patrick Jouin voor een champagne-emmer en andere accessoires. Anderen mikken op het gemeenschapsgevoel: Moët & Chandon opende deze zomer een gastronomisch terras in Tenerife, Piper-Heidsieck Belgium zit sinds kort op Facebook. Voor een sector waarvan de begeerlijkheid nauw samenhangt met zijn exclusiviteit belooft het een bruisend najaar te worden.
Wim Denolf
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier