Personaliseer je eigen Coca-Colaflesje

Het Coca-Cola logo is een van de oudste onveranderde emblemen en toch zullen uw colaflesjes er deze zomer een tikkeltje anders uitzien. Het iconische ‘Coca Cola’-opschrift zal immers voor het eerst deels vervangen worden door voornamen.


De belettering van het Coca-Cola logo is bijzonder populair en verschillende grafisch vormgevers proberen het dan ook te benaderen. Deze zomer hoeft u geen lettertypes te downloaden maar kan u gewoon langs uw drankhandelaar rijden om uw eigen voornaam in de iconische Coca-Cola lettertype aan te treffen; op Coca-Colaproducten dan nog wel!

Van eind april tot eind augustus 2013 zullen de 150 populairste Belgische voornamen door het hele land op de schappen verschijnen, op de 500 ml PET flesjes van Coca-Cola, Coca-Cola Zero en Coca-Cola light. De andere verpakkingen Coca-Cola, Coca-Cola Zero en Coca-Cola light worden speciaal gereserveerd voor het delen met ‘Me’, ‘You’, ‘Friends’, ‘Family’ en ‘Love’. Tot slot zal er op de achterkant van het etiket van elk glazen flesje Coca-Cola, Coca-Cola Zero en Coca-Cola light (200ml) een leuke happiness-boodschap te vinden zijn.

Hebben uw ouders u voorzien van een minder courante voornaam? Geen probleem: via de speciale labelmachines kan ook u blikjes Coca-Cola personaliseren. Tot eind augustus reizen de machines door België om iedereen de mogelijkheid te bieden in het bezit te komen van zijn ‘eigen’ Coca-Cola blikje.

Daarnaast is het mogelijk om online van de ‘Share a Coke’ campagne mee te genieten. Hier kunnen consumenten een gepersonaliseerd virtueel blikje Coca-Cola maken en met familie en vrienden digitaal delen. Coca-Cola zal ook cafégangers verrassen met een leuke Happiness-uitdaging op de achterkant van het etiket van elk glazen flesje Coca-Cola, Coca-Cola light en Coca-Cola Zero.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."



Gaëtan Van de Populiere, Marketing Director Belgium&Luxembourg: “In de lange geschiedenis van ons merk is dit de eerste keer dat we het iconische opschrift Coca-Cola op de verpakking vervangen. Nog nooit werden consumenten zo nauw betrokken bij ons merk. Deze campagne trekken we door op zowat alle producten, alle verkooppunten en alle communicatiekanalen.”

Coca-Cola gets personal dus; en wilde dat ook meteen goed doen. Het bedrijf werkte voor deze campagne dan ook nauw samen met de Nederlandse onderzoekster en naamdeskundige dr. Emma van Nifterick. Zij geeft graag extra informatie over namen. Een greep uit haar wetenswaardigheden:

Wist je dat…

…bijna de helft (45%) van de Belgen zijn voor- én achternaam moet delen? Vrouwen hebben meer kans op een unieke voor- én achternaam dan mannen, want er zijn meer verschillende meisjes- dan jongensnamen in omloop (120.000 vrouwennamen vs. 100.000 mannennamen).

…de ‘namenvoorraad’ in de jaren tachtig enorm snel groeide? Onze (over)grootouders zaten voor de oorlog nog makkelijk met vier Maries, twee Neeltjes, vier Jeans en twee Jacques in de klas. Hun (klein)kinderen hadden veel minder naamgenoten op de schoolbanken.

…de tv de naamkeuze sterk beïnvloedt? In de jaren tachtig en negentig verdrongen Engelse namen de Zuid-Europese namen van de jaren zestig en zeventig. Door de toename van het aantal huishoudens met televisie en het steeds bredere aanbod daarop (overwegend Brits en Amerikaans), vonden aanstaande ouders inspiratie bij popsterren en acteurs. Denk maar aan ‘Beverly Hills 90210’ en namen als Dylan, Brandon of Brenda.

…namen steeds creatiever worden? Zo creatief zelfs dat er in 2012 geen enkele Greet, Dirk, Bart of Christine werd geboren in Vlaanderen. Anderzijds werden de afgelopen jaren ook enkele ’te creatieve’ namen geweigerd, zoals Bloem Pot, Beau Ter Ham, Peter Celie, of ook Cramique en Belgique. Daarentegen lopen er in België wel enkele Fanta’s rond…

… 11% van de ouders de naam van het oudste kind het mooiste vindt? Anderzijds vindt 45% de namen van alle kinderen even mooi. Alleen kost het vaak moeite om een even goede naam te vinden voor broer en zus.

… je 37 voornamen kan hebben? Een cafébaas uit Aalst moest zo lang wachten op de komst van zijn eerste kind, dat hij haar prompt de namen van 37 vrienden en familieleden gaf die hem in moeilijke tijden hadden bijgestaan. ‘Ineke Jempi Roos Daniël Danny Gino Dirk Helmut Steven Geert Albert Filip Tim Frank Yves Willy Fons Pierre Etienne Walter Gaston Jef Rudy Remi Luc Guy Karel Toon Oscar Fernand Billy Joris Peter Carine Katia Sofie Annick’ mocht al haar namen houden van de ambtenaar van de dienst Bevolking.

… in de 18e eeuw elke Belg een achternaam had? Vroeger – toen de gemeenschappen klein en geïsoleerd waren – volstond één naam om individu’s te onderscheiden. Toen de inwoneraantallen groeiden, werd een beschrijvende naam aan de roepnaam toegevoegd. Die refereerde bijvoorbeeld aan het uiterlijk (De Groot), de woonplaats (Dubois) of de familie (Peter-zijn-zoon: Peeters). Het tempo waarin tweede namen blijvende familienamen werden, hing af van de bevolkingsdichtheid van de regio. De oudste familienamen in Vlaanderen dateren uit de 13e eeuw. Begin 18e eeuw hadden vrijwel alle families in het huidige België een stabiele achternaam.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content