De producent van verschillende frisdranken en fruitsappen neemt zichzelf voor de hoeveelheid toegevoegde suikers in twee derde van haar dranken in blik zo te verlagen dat een blikje nog maar maximum 100 calorieën bevat. Bovendien wil het bedrijf ook meer dranken produceren die 0% calorieën bevatten. Zo wil het niet alleen obesitas te lijf gaan, maar ook diabetes.

Verder belooft PepsiCo de hoeveelheid vet in op zijn minst drie kwart van zijn snacks naar omlaag te trekken tegen 2025. Per 100 gram calorieën zullen de snacks dan nog maar 1,1 gram verzadigd vet mogen bevatten. Ook het zoutaandeel moet zakken naar 1,3 milligram per calorie.

Suikertaks

Het doel is om "te reageren op de veranderende behoeften van de consument en de samenleving," klinkt het bij de frisdrankengigant. Op die officiële doelstelling is weinig aan te merken, al lijkt de timing van het persbericht is niet geheel toevallig: de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) pleitte vorige week nog voor een belasting op suikerrijke dranken.

Ook Coca-Cola en Mondelez kondigden al aan hun producten gezonder te maken tegen 2020. (EK/Belga)

De producent van verschillende frisdranken en fruitsappen neemt zichzelf voor de hoeveelheid toegevoegde suikers in twee derde van haar dranken in blik zo te verlagen dat een blikje nog maar maximum 100 calorieën bevat. Bovendien wil het bedrijf ook meer dranken produceren die 0% calorieën bevatten. Zo wil het niet alleen obesitas te lijf gaan, maar ook diabetes. Verder belooft PepsiCo de hoeveelheid vet in op zijn minst drie kwart van zijn snacks naar omlaag te trekken tegen 2025. Per 100 gram calorieën zullen de snacks dan nog maar 1,1 gram verzadigd vet mogen bevatten. Ook het zoutaandeel moet zakken naar 1,3 milligram per calorie. Het doel is om "te reageren op de veranderende behoeften van de consument en de samenleving," klinkt het bij de frisdrankengigant. Op die officiële doelstelling is weinig aan te merken, al lijkt de timing van het persbericht is niet geheel toevallig: de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) pleitte vorige week nog voor een belasting op suikerrijke dranken. Ook Coca-Cola en Mondelez kondigden al aan hun producten gezonder te maken tegen 2020. (EK/Belga)