Ruwweg zijn er twee soorten diëten: de soort waarbij je gezond zou moeten worden door bepaalde soorten voedsel meer te eten en die waarbij je hetzelfde effect bekomt door bepaalde soorten voedsel te vermijden. Diëten met do's en diëten met don'ts, dus.

Zelfcontrole lijkt meer een zaak te zijn van ideale omstandigheden scheppen dan van jezelf inperken.

De eerste soort lijkt sowieso al aangenamer: natuurlijk mag je ijsjes en chocolade eten, zolang je maar eerst braaf je groenten en superfoods naar binnen hebt gewerkt. Het probleem daarmee is echter dat niet iedereen verlekkerd is op quinoa, boerenkool en andere producten die haast als heilig vereerd worden. Gewoon geen quinoa eten en toch gezond zijn, is in dat geval een simpele, doch doeltreffende strategie. Toch wordt die tactiek amper toegepast, zo stelt een onlangs in Psychology and Marketing gepubliceerde studie, en geven daardoor veel mensen volledig de brui aan een gezonde levensstijl.

Zelfcontrole

De onderzoekers van de studie Saying 'no' to cake or 'yes' to kale vroegen een groep studenten een nieuw dieetplan uit te vinden. De helft werd gevraagd een lijst te maken van voedsel waarvan diëters meer zouden moeten eten en vervolgens te beoordelen hoe graag ze die producten aten, de andere groep deed hetzelfde voor voedsel dat tijdens hun dieet verboden zou zijn. Daarna vulden beide groepen een vragenlijst in om te achterhalen in hoeverre ze zichzelf onder controle kunnen houden.

Allemaal gezond, maar als je ze niet lekker vindt, zullen deze producten je niet op weg helpen naar een duurzaam gezonder eetpatroon. , Getty Images/iStockphoto
Allemaal gezond, maar als je ze niet lekker vindt, zullen deze producten je niet op weg helpen naar een duurzaam gezonder eetpatroon. © Getty Images/iStockphoto

Wat bleek: de studenten met meer zelfcontrole waren ook diegenen die het zichzelf gemakkelijker maakten met het dieet. Als ze in de eerste groep zaten, maakten ze een lijst van gezond voedsel waarvan ze echt genieten, in de tweede groep gaven ze vooral ongezonde voeding op die ze niet erg zouden missen. Wie zichzelf minder in de hand had, deed net het omgekeerde: voor het eerste soort dieet gaven ze producten op die ze niet bepaald lekker vonden maar wel gezond achtten, op de verboden lijst prijkten hun favoriete (zoete) zondes.

Geen-dieet-dieet

Zelfcontrole lijkt dus meer een zaak te zijn van ideale omstandigheden scheppen dan van jezelf inperken. Het lijkt dan misschien wel alsof deze groep het zichzelf maar gemakkelijk maakt en dus minder effect van het dieet zou zien op vlak van gezondheid, maar niets is minder waar. Deze groep, zo stellen de auteurs van de studie, houdt het zelfgekozen dieet veel gemakkelijker vol. Een dieet gebaseerd op eetplezier en smakelijk eten zou veel effectiever zijn dan jezelf dingen waarvan je houdt ontzeggen.

De uitkomst van dit onderzoek doet erg denken aan het geen-dieet-dieet, waarbij je - in plaats van jezelf te houden aan allerlei op voorhand uitgedokterde regels - leert luisteren naar je lichaam en inspeelt op je behoeftes van dat moment. Voorstanders daarvan stellen namelijk dat verboden voedsel vaak net aantrekkelijker wordt en dat het onderdrukken van je cravings kan leiden tot een fikse vreetbui.

In een goed, gezond en realistisch dieet zou volgens de onderzoekers dus best plaats zijn voor zowel boerenkool als voor taart. Als je van beiden houdt natuurlijk. Anders kan je ze volledig negeren en iets anders zoeken om te eten. (EK)

Bron: ScienceOfUs

Ruwweg zijn er twee soorten diëten: de soort waarbij je gezond zou moeten worden door bepaalde soorten voedsel meer te eten en die waarbij je hetzelfde effect bekomt door bepaalde soorten voedsel te vermijden. Diëten met do's en diëten met don'ts, dus. De eerste soort lijkt sowieso al aangenamer: natuurlijk mag je ijsjes en chocolade eten, zolang je maar eerst braaf je groenten en superfoods naar binnen hebt gewerkt. Het probleem daarmee is echter dat niet iedereen verlekkerd is op quinoa, boerenkool en andere producten die haast als heilig vereerd worden. Gewoon geen quinoa eten en toch gezond zijn, is in dat geval een simpele, doch doeltreffende strategie. Toch wordt die tactiek amper toegepast, zo stelt een onlangs in Psychology and Marketing gepubliceerde studie, en geven daardoor veel mensen volledig de brui aan een gezonde levensstijl. De onderzoekers van de studie Saying 'no' to cake or 'yes' to kale vroegen een groep studenten een nieuw dieetplan uit te vinden. De helft werd gevraagd een lijst te maken van voedsel waarvan diëters meer zouden moeten eten en vervolgens te beoordelen hoe graag ze die producten aten, de andere groep deed hetzelfde voor voedsel dat tijdens hun dieet verboden zou zijn. Daarna vulden beide groepen een vragenlijst in om te achterhalen in hoeverre ze zichzelf onder controle kunnen houden. Wat bleek: de studenten met meer zelfcontrole waren ook diegenen die het zichzelf gemakkelijker maakten met het dieet. Als ze in de eerste groep zaten, maakten ze een lijst van gezond voedsel waarvan ze echt genieten, in de tweede groep gaven ze vooral ongezonde voeding op die ze niet erg zouden missen. Wie zichzelf minder in de hand had, deed net het omgekeerde: voor het eerste soort dieet gaven ze producten op die ze niet bepaald lekker vonden maar wel gezond achtten, op de verboden lijst prijkten hun favoriete (zoete) zondes. Zelfcontrole lijkt dus meer een zaak te zijn van ideale omstandigheden scheppen dan van jezelf inperken. Het lijkt dan misschien wel alsof deze groep het zichzelf maar gemakkelijk maakt en dus minder effect van het dieet zou zien op vlak van gezondheid, maar niets is minder waar. Deze groep, zo stellen de auteurs van de studie, houdt het zelfgekozen dieet veel gemakkelijker vol. Een dieet gebaseerd op eetplezier en smakelijk eten zou veel effectiever zijn dan jezelf dingen waarvan je houdt ontzeggen. De uitkomst van dit onderzoek doet erg denken aan het geen-dieet-dieet, waarbij je - in plaats van jezelf te houden aan allerlei op voorhand uitgedokterde regels - leert luisteren naar je lichaam en inspeelt op je behoeftes van dat moment. Voorstanders daarvan stellen namelijk dat verboden voedsel vaak net aantrekkelijker wordt en dat het onderdrukken van je cravings kan leiden tot een fikse vreetbui. In een goed, gezond en realistisch dieet zou volgens de onderzoekers dus best plaats zijn voor zowel boerenkool als voor taart. Als je van beiden houdt natuurlijk. Anders kan je ze volledig negeren en iets anders zoeken om te eten. (EK)Bron: ScienceOfUs