Nori uit de Japanse keuken: zo veel meer dan een smaakmaker voor sushi

© Getty Images/iStockphoto

We kennen nori vooral van rond en in sushi, maar je kunt er zoveel meer mee doen.

Stoffig

Een portie nori in de blender tot fijn of minder fijn poeder malen geeft je een garnituur en smaakmaker die met niks te vergelijken valt. Het glas van je bloody mary voorzien van een zilt randje, een moot gebakken vis met sesamolie en noripoeder afwerken of gestoomde broccoli met tahin wat extra smaak geven: de opties zijn eindeloos. Ook een aanrader: je zachtgekookte eitje of steak tartaar kruiden met dit poeder in plaats van met zout.

Norwie?

Nori is een tot papier geperst zeewier dat via de Japanse keuken onze voorraadkast kwam binnenwaaien. Deze bekendste onder de eetbare wieren kennen we vooral als de verpakking bij tal van bereidingen in de sushibar. Zilt, notig, zoet en soms zelfs zacht gerookte smaken die perfect samengaan met vis en zeevruchten, maar ook groenten en rijst prima begeleiden. Norivellen zijn idealiter stevig, donkergroen en uniform van kleur. Versnipperd is nori een vast ingrediƫnt in furikake, een nori-sesamstrooisel dat rijst, ramen, salades en andere gerechten nog lekkerder maakt.

En er is meer

Norivellen kort roosteren, lakken met wat olijfolie en zeezout of chilivlokken en verknippen in grote stukken levert een lekkere snack op. Je kunt er stevige vis mee inpakken voor je hem stoomt, en fijne versneden sliertjes boven op een salade of portie gebakken rijst zorgen voor een visuele en culinaire verrijking. Gebruik de vellen ook als vervanger van een klassieke wrap. Denk: noriburrito van roerei met avocado, pakketjes van linzensalade, gerookte zalm met rauwkost…

Is dat wel gezond?

Zeewier zit tjokvol vitaminen, mineralen en andere waardevolle bestanddelen. Een van die bouwstenen die rijkelijk aanwezig is in nori is jodium. Dat element is onmisbaar voor de werking van ons lichaam, maar een overvloed zou mogelijk negatieve bijwerkingen hebben voor kinderen, zwangere vrouwen en mensen met een gevoelige schildklier. Dus zoals geldt voor de meeste voeding: consumeer met mate.

Partner Content