We drinken minder bier dan voor corona

© Getty

De Belgische brouwerijen hebben de coronapandemie nog niet volledig verteerd. Het biervolume steeg vorig jaar wel, maar de totale binnenlandse consumptie blijft onder het niveau van precoronajaar 2019, zo blijkt donderdag uit het jaarverslag van sectororganisatie Belgische Brouwers.

Vooral in de horecasector was de opstanding groot, ook al ging de horeca pas in juni opnieuw volledig open en waren er in het najaar opnieuw coronamaatregelen. Tegenover 2020 was er een stijging met 25,9 procent van het bierverbruik tot 1,98 miljoen hectoliter. In de supermarkten was de stijging kleiner, maar het volume is er een pak groter: +7,1 procent tot 4,47 miljoen hectoliter.

Ook in het buitenland – vooral in de VS – werd er minder Belgisch bier gedronken. De totale export  – die intussen 73 procent van de Belgische bierproductie vertegenwoordigt – daalde 1,6 procent. De daling is te wijten aan COVID-19 en de maatregelen om de verspreiding van het virus in te dammen. Anderzijds brouwen grote brouwers omwille van duurzaamheid hun bieren voor de niet-Europese markt vaker lokaal, klinkt de uitleg.

Groei

Toch kan je niet zeggen dat het slecht gaat met het Belgisch bier, want we kennen vandaag een rijkdom en diversiteit die wel al lang niet meer gezien hebben. Er kwamen vorig jaar 29 nieuwe brouwerijen bij. Op twee jaar tijd gaat het zo om 68 nieuwe spelers. Zo zijn er in heel het land 408 brouwers, goed voor meer dan 1.500 bieren.

‘Verder bouwen aan de biercategorie en het merk Belgisch bier in binnen- en buitenland zal onze focus zijn de komende jaren’ zegt Krishan Maudgal, directeur van de Belgische Brouwers. In 2022 zijn er opnieuw heel wat uitdagingen, met de oorlog in Oekraïne, hoge inflatie of stijgende grondstoffen- en energieprijzen. Dat zal zich wellicht ook vertalen in een hogere bierprijs. Het jaar is wel positief begonnen, met cijfers die flirten met die van 2019, maar er zijn opnieuw heel wat onzekerheden. ‘We hopen dat we op het elan van de eerste maanden, voor de crisis goed en wel voelbaar was, kunnen doorgaan. Maar we hebben geen glazen bol.’

Partner Content