Nieuw Mechels restaurant laat klanten kiezen hoeveel ze betalen

. © Getty Images

Brouwerij Het Anker in Mechelen werkt aan een nieuw restaurantconcept waarbij klanten zelf bepalen hoeveel ze voor hun maaltijd betalen. De initiatiefnemers mikken niet op grote winst, maar willen ‘een sociale dimensie geven aan een economische activiteit’.

Het concept krijgt dit najaar een kans in het pand van de voormalige brasserie ‘Thien Gheboden’. Bedoeling is dat het initiatief op eigen houtje kan functioneren: het project is geen vorm van sociale economie en vraagt ook geen subsidies aan. Het succes ligt dus volledig in handen van de klanten. Zij die iets meer kunnen missen, moeten compenseren voor wie het minder breed heeft.

‘Het moet rendabel zijn, maar we mikken niet op een grote winstmarge’, vertelt Charles Leclef van Het Anker. ‘We kregen al veel positieve reacties, dus hopelijk zullen veel mensen onze filosofie steunen. Alles staat of valt met de kwaliteit van de ervaring die we kunnen aanbieden en die klanten aanmoedigt om meer te willen geven. Wie het financieel moelijker heeft, kan zonder schaamte discreet wat minder geven. Je zal niet moeten wapperen met je OCMW-pasje.’

Het concrete businessplan wordt momenteel nog uitgewerkt, maar Leclef is niet van plan om met richtprijzen op het menu te werken. ‘Alleen voor de dranken zullen we met prijzen werken, want met onze bieren kan dat anders verkeerd aflopen’, lacht hij.

Het anker is nog op zoek naar een uitbater en mensen ‘met zin voor ondernemen om samen de schouders onder het project te zetten’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content