Soja, vaak afkomstig uit Zuid-Amerika, is een hoofdbestanddeel van veevoer dat bestemd is voor de productie van zuivel, eieren en vlees. Maar de sojateelt is een belangrijke motor voor ontbossing: alleen al in Zuid-Amerika is een gebied aan bos en savanne weggevaagd ter grootte van Duitsland. Milieuverenigingen pleiten daarom voor verantwoorde sojateelt, waarbij geen waardevolle natuur verloren gaat en mensenrechten worden gerespecteerd.

Nederlandse zuivelsector

Melkkoe
Melkkoe

De Nederlandse zuivelsector heeft dat pleidooi ter harte genomen, blijkt uit onderzoek van het WWF. In aanloop naar een internationaal congres over duurzame soja in Brazilië deze week ging het WWF na hoe goed Europese bedrijven het doen in hun aankoopbeleid. De organisatie stelde de Europese Soja Scorecard op, die op maandag 30 mei verscheen.

Nederland is na China de grootste soja-importeur.

Zuivelproducent FrieslandCampina, supermarktketens Albert Heijn, Jumbo en inkooporganisatie Superunie (eigenaar van supermarkten als Plus en Spar) behoren tot de koplopers op de lijst die 133 bedrijven rangschikt uit negen Europese landen. Nederland is na China de grootste soja-importeur en speelt daardoor een belangrijke rol bij de verduurzaming van de sojateelt.

Andere sectoren

In andere sectoren gaat het minder goed. "Het Wereldnatuurfonds is blij te zien dat er echte koplopers zijn, met name in de distributie en de zuivelsector, die de meeste van hun soja duurzaam aankopen", zegt Sandra Mulder van het WWF. "Maar het is ook duidelijk dat heel wat bedrijven profiteren van de onwetendheid bij de consument en niets ondernemen. Van de 133 bedrijven die we aanschreven, beslisten er 69 - meer dan de helft - niet te antwoorden op onze oproep."

Belgische bedrijven hinken achterop

Ook Belgische bedrijven scoorden heel wat minder goed. Slechts vier van de veertien aangeschreven Belgische bedrijven hebben volgens het WWF gereageerd.

Ook tussen de sectoren onderling zijn er grote verschillen. Met name veevoer-, vlees-, en eierenproducenten staan onderaan de rangschikking of weigeren inzage te geven in hun sojagebruik, zegt het WWF.

Weinig consumenten weten dat je via vlees, eieren en zuivel ongemerkt zo'n 61 kilo soja per jaar binnenkrijgt.

"Weinig consumenten weten dat je via vlees, eieren en zuivel ongemerkt zo'n 61 kilo soja per jaar binnenkrijgt", zegt Mulder. De organisatie pleit voor een Europees actieplan, met duidelijke regels om de progressieve bedrijven te steunen en tegelijk de slechte leerlingen aan te moedigen tot actie.

(IPS)

Soja, vaak afkomstig uit Zuid-Amerika, is een hoofdbestanddeel van veevoer dat bestemd is voor de productie van zuivel, eieren en vlees. Maar de sojateelt is een belangrijke motor voor ontbossing: alleen al in Zuid-Amerika is een gebied aan bos en savanne weggevaagd ter grootte van Duitsland. Milieuverenigingen pleiten daarom voor verantwoorde sojateelt, waarbij geen waardevolle natuur verloren gaat en mensenrechten worden gerespecteerd.Nederlandse zuivelsectorDe Nederlandse zuivelsector heeft dat pleidooi ter harte genomen, blijkt uit onderzoek van het WWF. In aanloop naar een internationaal congres over duurzame soja in Brazilië deze week ging het WWF na hoe goed Europese bedrijven het doen in hun aankoopbeleid. De organisatie stelde de Europese Soja Scorecard op, die op maandag 30 mei verscheen.Zuivelproducent FrieslandCampina, supermarktketens Albert Heijn, Jumbo en inkooporganisatie Superunie (eigenaar van supermarkten als Plus en Spar) behoren tot de koplopers op de lijst die 133 bedrijven rangschikt uit negen Europese landen. Nederland is na China de grootste soja-importeur en speelt daardoor een belangrijke rol bij de verduurzaming van de sojateelt.Andere sectorenIn andere sectoren gaat het minder goed. "Het Wereldnatuurfonds is blij te zien dat er echte koplopers zijn, met name in de distributie en de zuivelsector, die de meeste van hun soja duurzaam aankopen", zegt Sandra Mulder van het WWF. "Maar het is ook duidelijk dat heel wat bedrijven profiteren van de onwetendheid bij de consument en niets ondernemen. Van de 133 bedrijven die we aanschreven, beslisten er 69 - meer dan de helft - niet te antwoorden op onze oproep."Belgische bedrijven hinken achteropOok Belgische bedrijven scoorden heel wat minder goed. Slechts vier van de veertien aangeschreven Belgische bedrijven hebben volgens het WWF gereageerd.Ook tussen de sectoren onderling zijn er grote verschillen. Met name veevoer-, vlees-, en eierenproducenten staan onderaan de rangschikking of weigeren inzage te geven in hun sojagebruik, zegt het WWF."Weinig consumenten weten dat je via vlees, eieren en zuivel ongemerkt zo'n 61 kilo soja per jaar binnenkrijgt", zegt Mulder. De organisatie pleit voor een Europees actieplan, met duidelijke regels om de progressieve bedrijven te steunen en tegelijk de slechte leerlingen aan te moedigen tot actie.(IPS)