Voor het onderzoek, dat online in China, Colombia en het Verenigd Koninkrijk werd uitgevoerd, moesten deelnemers over acht soorten koffiekopjes zeggen wat voor soort koffie ze dachten dat erin zou zitten. Er werd gevraagd naar hoe bitter, zoet of intens de koffie zou smaken, hoe warm die zou zijn, hoeveel ze voor een kopje zouden willen betalen en hoe groot de koffierush zou zijn.

Smaken verschillen

Wat bleek? Hoe smaller de doosnede van de mok, hoe aromatischer alle proefpersonen verwachtten dat de koffie zou zijn. Van koffie in niet zo'n hoge tas namen ze dan weer aan dat ze bitterder en intenser zou smaken en wanneer ze een kopje met brede diameter zagen, verwachtten ze de drank zoeter.

De deelnemers aan de studie waren het echter niet eens over alles. De deelnemers uit het VK schatten hun koffie in elk kopje warmer in dan die in China of Colombia. De Colombianen en Britten vermoedden ook dieper in hun buidel te moeten tasten voor koffie in wijde mokken dan voor koffie in smalle mokken.

Nuttig voor barista's

Er gebeuren steeds meer onderzoeken naar de correlatie tussen smaak en andere zintuigen. Zo weten we al dat bepaalde geluiden de smaak van koffie veranderen, en nu blijkt dus ook het visuele aspect een rol te spelen bij wat we op voorhand denken van het bakje pleur. De bevindingen kunnen nuttig zijn voor barista's, zodat die hun product beter kunnen afstemmen op de verwachtingen van hun cliënteel. (EK)

Voor het onderzoek, dat online in China, Colombia en het Verenigd Koninkrijk werd uitgevoerd, moesten deelnemers over acht soorten koffiekopjes zeggen wat voor soort koffie ze dachten dat erin zou zitten. Er werd gevraagd naar hoe bitter, zoet of intens de koffie zou smaken, hoe warm die zou zijn, hoeveel ze voor een kopje zouden willen betalen en hoe groot de koffierush zou zijn. Wat bleek? Hoe smaller de doosnede van de mok, hoe aromatischer alle proefpersonen verwachtten dat de koffie zou zijn. Van koffie in niet zo'n hoge tas namen ze dan weer aan dat ze bitterder en intenser zou smaken en wanneer ze een kopje met brede diameter zagen, verwachtten ze de drank zoeter. De deelnemers aan de studie waren het echter niet eens over alles. De deelnemers uit het VK schatten hun koffie in elk kopje warmer in dan die in China of Colombia. De Colombianen en Britten vermoedden ook dieper in hun buidel te moeten tasten voor koffie in wijde mokken dan voor koffie in smalle mokken. Er gebeuren steeds meer onderzoeken naar de correlatie tussen smaak en andere zintuigen. Zo weten we al dat bepaalde geluiden de smaak van koffie veranderen, en nu blijkt dus ook het visuele aspect een rol te spelen bij wat we op voorhand denken van het bakje pleur. De bevindingen kunnen nuttig zijn voor barista's, zodat die hun product beter kunnen afstemmen op de verwachtingen van hun cliënteel. (EK)