Met deze beslissing vergroot Lidl de markt van Fairtrade-bananen met 90 procent, goed voor een totaal van 27.500 ton. De supermarktketen wordt daarmee de grootste verkoper van Fairtrade bananen in België. 'Dat is uitstekend nieuws voor de producenten, die met Fairtrade verzekerd zijn van een hogere prijs en betere werkomstandigheden', reageert Nicolas Lambert, directeur van FFairtrade Belgium.

Lidl België heeft zichzelf als doel gesteld om hun omzet in duurzame producten jaarlijks met 10 procent te doen stijgen. De supermarktketen schakelde vorig jaar al over naar Fairtrade cacao voor hun populairste chocoladerepen. Nu kiezen ze er resoluut voor om enkel nog eerlijke bananen te verkopen.

'Wij willen meehelpen de 'bloedbananen' die naar gedwongen arbeid ruiken, mee uit de handel te krijgen. Want naast de prijs, staan consumenten ook meer en meer stil bij waar de producten vandaan komen', licht hoofd duurzaamheid Philippe Weiler toe.

Tegen volgend jaar wil Lidl als supermarkt een voortrekkersrol spelen op het vlak van duurzaamheid.