Kortingen op restaurant zijn populair

Meer en meer restaurantbezoekers laten zich verleiden door kortingen, die in de markt worden gezet via inventieve commerciële acties.

Restaurant Week is jaarlijks een overrompelend succes. Duizenden mensen komen af op de prijsvriendelijke driegangenlunch of -diner (aan respectievelijk 22,5 euro en 27,50 euro), dat door honderden eethuizen in het hele land gedurende een week wordt aangeboden. Ook toprestaurants met Michelinsterren nemen deel aan deze actie. Ondank de kleine surplus die zij mogen aanrekenen blijft het een meergangenmenu aan een spotprijs.

Er zijn ook heel wat andere mogelijkheden om goedkoop op restaurants te gaan, denk aan de acties van Bongo, Resto Presto, Resto Pass en de cadeaubonnen of coupons die via het internet worden aangeboden.

Winst op de wijn

In deze formules verlaagt de restaurateur zijn winstmarge op het eten tot meer dan 50 procent in de hoop zijn eetzaal op de daldagen in het begin van de week te vullen en zijn naambekendheid uit te breiden.

Het blijkt dat gasten die gebruikmaken van gunstprijzen eerder zijn geneigd dat te vieren met een bijzonder flesje wijn. En dat is net het product waarop de restaurateur recupereert, want wijn vergt geen ewtra inspanningen en heeft de grootste winstmarge. (PvD/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content