Ook van citroenen (36 procent), katoen (35 procent) en rijst (11 procent) dacht een aanzienlijk deel van de bevraagde kinderen dat ze ook in België geproduceerd worden.

Aan nieuwsgierigheid zou het echter niet liggen: de helft van de kinderen stelt zich wel eens de vraag waar voeding vandaan komt en één op drie vraagt daarover regelmatig uitleg aan zijn of haar ouders.

Campagne

Fairtrade Belgium lanceerde begin dit jaar een infocampagne over het thema en die zou nu wel al zijn vruchten afwerpen. 230 deelnemers van de in mei afgenomen enquête kwamen er al mee in contact en scoorden vervolgens opmerkelijk beter. Zo wisten tweemaal zoveel kinderen die de campagne zagen waar koffiebonen vandaan kwamen, ten opzichte van de andere kinderen. Ook de definitie van 'fairtrade' was hen beter bekend.

De campagne van Fairtrade Belgium is beschikbaar voor basisscholen in heel België en bestaat uit onder meer een wereldkaart, paspoortjes, een bordspel, lesfiches, een dvd en een educatief liedje van Pieter Embrechts. "Met deze campagne willen we de jongste generatie bewust maken van de herkomst van wat we eten en van het belang van fairtrade, zodat ze nu maar ook later respectvol omgaan met voedsel", zegt Lynn Geerinck, communicatieverantwoordelijke van Fairtrade Belgium.

(Belga)

Ook van citroenen (36 procent), katoen (35 procent) en rijst (11 procent) dacht een aanzienlijk deel van de bevraagde kinderen dat ze ook in België geproduceerd worden. Aan nieuwsgierigheid zou het echter niet liggen: de helft van de kinderen stelt zich wel eens de vraag waar voeding vandaan komt en één op drie vraagt daarover regelmatig uitleg aan zijn of haar ouders. Fairtrade Belgium lanceerde begin dit jaar een infocampagne over het thema en die zou nu wel al zijn vruchten afwerpen. 230 deelnemers van de in mei afgenomen enquête kwamen er al mee in contact en scoorden vervolgens opmerkelijk beter. Zo wisten tweemaal zoveel kinderen die de campagne zagen waar koffiebonen vandaan kwamen, ten opzichte van de andere kinderen. Ook de definitie van 'fairtrade' was hen beter bekend. De campagne van Fairtrade Belgium is beschikbaar voor basisscholen in heel België en bestaat uit onder meer een wereldkaart, paspoortjes, een bordspel, lesfiches, een dvd en een educatief liedje van Pieter Embrechts. "Met deze campagne willen we de jongste generatie bewust maken van de herkomst van wat we eten en van het belang van fairtrade, zodat ze nu maar ook later respectvol omgaan met voedsel", zegt Lynn Geerinck, communicatieverantwoordelijke van Fairtrade Belgium. (Belga)