Blogster en raw food chef Julie Van den Kerchove schreef met Julie Natuurlijk, een boek boordevol lekkere raw food-recepten. Raw food is volgens haar meer dan alleen lekker eten, het is een levensstijl die je heel wat gezondheidsvoordelen oplevert.
...

Dat varieert, maar wanneer het koud is kan ik echt genieten van zoete aardappel. Ik maak dan zoete aardappelfrietjes met een lekkere saus of gevulde zoete aardappel. Dat is een super eenvoudig gerecht om te maken en je kan het bereiden op basis van jouw favoriete smaken: op z'n Mexicaans of Frans bijvoorbeeld. Het is een maaltijd die weinig tijd in beslag neemt, maar toch super lekker is en heel vullend is. Ik heb ook gemerkt dat ik normaal altijd zin heb in iets zoets na de maaltijd, maar dankzij zoete aardappel of pompoen minder last heb van cravings. Je gaat dus minder snel snoepen na een zoete hoofdmaaltijd. Ik ben bij de veganistische keuken terechtgekomen omwille van gezondheidsredenen. Ik had last van chronische klierkoorts en ben op zoek gegaan naar wat ik zelf kon doen. Dokters raadden me aan om voldoende te rusten, maar dat volstond niet. Daarom ben ik mijn voeding gaan aanpassen omdat ik hoopte daar meer energie uit te halen en heb ik me toegelegd op de veganistische keuken. Ik heb er heel veel onderzoek naar gedaan en ben met mijn vriend voor drie maanden naar Californië getrokken om een raw food chef opleiding te volgen. Momenteel eet ik grotendeels plantaardig: deels raw, deels warm. In de winter eet ik bijvoorbeeld meer gekookte gerechten dan raw food omdat ik dan echt kan genieten van stoofpotjes en andere verwarmende gerechten. In de zomer kies ik vaker voor raw food. Ik sta er wel bij stil. Voor mij hangt dat samen met de smaak. Ik volg de seizoenen, omdat de impact op het milieu kleiner is en kies dus voor lokaal seizoensfruit en -groenten. Ze smaken dan ook veel beter. We gaan geen boontjes uit Kenia op tafel zetten als we er ook uit België vinden. Tijdens de zomer kopen we meer bessen en vriezen we die in voor later gebruik. Bovendien heeft de vegan keuken, met peulvruchten en volledig plantaardige ingrediënten, sowieso een lagere voetafdruk en daar zijn we wel tevreden mee. Niet zo vaak, omdat er meestal ingrediënten aan zijn toegevoegd waar ik intolerant aan ben. We kopen wel regelmatig tempeh, een vleesvervanger op basis van gefermenteerde soja. Tempeh wordt veel gebruikt in de Japanse en Indonesische keuken. Ik vind het heel leuk om ermee te experimenteren. We maken bijvoorbeeld 'smoky tempeh bacon' door het te marineren en dan krokant te bakken. Het is rijk aan eiwitten en licht verteerbaar. Omdat de sojabonen gefermenteerd zijn, zal je de eiwitten ook gemakkelijker kunnen opnemen.Vind je vegetarisch & bio even lekker als 'conventionele' voeding? Heel wat mensen denken dat de vegan keuken smaakloos is en ik was zelf eigenlijk ook verrast hoe creatief je ermee kan zijn. Je hoeft je favoriete gerechten helemaal niet op te geven. Wij eten ook pasta, pizza, balletjes in tomatensaus, witloofrolletjes, ... maar dan gewoon op basis van plantaardige ingrediënten. Het eindresultaat is zeker even smaakvol. Soms vind ik zelfs dat het nog intenser is van smaak, zeker bij raw food. De pure smaak van de ingrediënten komt nog meer tot z'n recht. Je kan ook niets camoufleren door kaas of room toe te voegen, dus kwaliteitsvolle ingrediënten zijn echt essentieel. Ik heb niet echt moeten wennen aan de smaak, want ik at sinds mijn studententijd al vegetarisch. Vegan en raw is natuurlijk nog een stapje verder. Het was eerder wennen aan het kookproces. Zeker voor de raw food keuken is dat wel even aanpassen. Maar uiteindelijk is het veel eenvoudiger dan je zou denken: laat groenten en fruit gewoon de hoofdrol spelen. Zeker in Vlaanderen is het nog niet zo evident, maar in de grotere steden komen er steeds meer nieuwe adresjes bij. Er staan ook steeds vaker groentegerechten op de kaart van klassieke restaurants, die beduidend creatiever zijn dan vroeger. Chefs doen echt moeite om lekkere, volwaardige vegetarische of veganistische gerechten aan te bieden. Twee van mijn favoriete adresjes in Gent voor een gezellig etentje 's avonds zijn Publiek en Le Botaniste. In Publiek komen we heel graag. De chef, Olly Ceulenaere, kookt niet standaard vegan, maar gaat wel heel creatief aan de slag met groenten. Wij bellen meestal op voorhand, en dan past hij zijn menu aan. Le Botaniste is wel volledig vegan en bovendien niet duur. Het gaat er altijd snel en de smaken zijn heel puur.De belangrijkste tip is om nieuwe ingrediënten in huis te halen en er mee te experimenteren. Vervang yoghurt en melk bijvoorbeeld eens door plantaardige varianten, of probeer eens een groene smoothie 's morgens. Ontbijt en lunch zijn het gemakkelijkst om aan te passen. Mensen hebben het vaak moeilijker met het avondmaal, maar je zou er echt versteld van staan hoeveel mogelijkheden er zijn! Ovenschotels zijn bijvoorbeeld heel makkelijk om te vormen tot een veganistische versie. Ik heb ook altijd quinoa en peulvruchten in huis. Die zijn heel eenvoudig om klaar te maken, goedkoop en een goede basis voor salades en stoofpotjes. Ze zullen je ook snel een voldaan gevoel geven dankzij de proteïnen en vezels. Stoofpotjes zijn trouwens ook een leuke manier om food waste tegen te gaan. Gooi gewoon allerlei groenterestjes in een grote kookpot met wat kokos- of olijfolie, breng rijkelijk op smaak met kruiden en serveer met wat quinoa of rijstnoedels. Lekker, snel en gezond!