In beeld: spirits voor onder de kerstboom
We raken weer verknocht aan de natuur. Het Schotse ginmerk speelt daar aardig op in, en mikt tijdens het eindejaar op de avonturiers onder de ginliefhebbers. Naast de ginfles vind je in de elegante set ook een notitieboekje waarin je je bevindingen tijdens of oogst van je wildpluk kwijt kunt. De bijhorende wildpluktips leren je nieuwe smaken ontdekken. Met de recepten tover je achteraf lekkere cocktails uit je mouw. En avant, in het spoor van Kobe Desramaults en Sergio Herman! (39,95 euro)
De oudste Amerikaanse distilleerderij is dit jaar 150 geworden. Voor de gelegenheid creëerde de master distiller des huizes een limited edition geïnspireerd door de huidige Old No7, met een alcoholpercentage van 43%. De eenmalige botteling, een collector’s item dus, is ‘een ode aan de nalatenschap van het whisky-distillatievakmanschap en de geboortegrond van een Amerikaans icoon’. De verjaardagswhisky is verkrijgbaar in standaardfles (in een stijlvolle zwarte koker, 28 euro), of in een speciale fles (in giftbox, 89 euro).
Ook Johnnie Walker Blue Label, de luxe blended Scotch whisky van het merk met de wandelende dandy, lanceert voor de feestdagen een limited edition wintereditiefles met een fraai design. In België zijn slechts 100 stuks van deze fles verkrijgbaar.
Met deze (schitterende) limited edition daagt The Glenlivet de whiskyliefhebber uit om zelf de geheime smaaknotities van deze Cipher te ontdekken en te ontcijferen. Meesterdistillateur Alan Winchester helpt je online de geuren en smaken die verborgen zijn in deze whisky te achterhalen. De matzwarte fles zonder enige informatie over de rijping, leeftijd of ingrediënten draagt bij tot de mysterie rond deze lancering. (150 euro)
De Amerikaanse distilleerderij verovert met zijn Straight Rye whiskey de speciaalzaken, weliswaar in beperkte oplage. In vergelijking met de Straight Bourbon – die hier al verkrijgbaar was – proeft de nieuwe creatie flink kruidiger. Dat is te wijten aan het hoger gehalte aan rogge als grondstof. Voor liefhebbers van een onalledaagse bourbon. (49 euro, bij gespecialiseerde handelaars)
Met hun Mary White Vodka – een knipoog naar de smokkelaarster in zelfgemaakte alcohol tijdens de Drooglegging in de VS, begin jaren ’20 – mikken Sophie Gheysens en Thomas Baert op de vrouwelijke consument. ‘Mary White was een vrouw met durf in een harde mannenwereld’, aldus het Kortrijkse duo. (40,90 euro)
Muzikant John Legend en Ndebele-kunstenares Esther Mahlangu staken de luxewodkafles tijdelijk in een nieuw jasje. Waar doorgaans het paleis Belvedère wordt afgebeeld, prijkt nu tijdelijk een bruisend ontwerp van Mahlangu. Op de achterkant sieren de woorden security, support, change en unity in haar handschrift, als verwijzing naar de collectieve steun aan alle mensen die zich verenigen in de strijd tegen hiv/aids. De helft van de opbrengsten gaat naar The Global Fund, een wereldwijde organisatie die projecten financiert in de strijd tegen aids in Afrika. Een mooie fles voor het goede doel. (39 euro, enkel online te bestellen)
De fameuze Rosé Brut van Laurent-Perrier hoeft geen introductie meer. Deze gracieuze champagne met toetsen van framboos en cassis behoort tot de beroemdste van het prestigieuze Franse huis. Voor de feestdagen is hij opnieuw verkrijgbaar in een luxueus metalen vogelkooi. Gekooide klasse voor onder de kerstboom dus. (130 euro, bij Delhaize, Carrefour, speciaalzaken)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier