Het culineaire gamma van de Zweedse meubelfrabrikant Ikea zal er in 2015 veel gevarieerder en duurzamer uitzien. Dat hebben Belgische en internationale Ikea-verantwoordelijken woensdag gezegd tijdens de voorstelling van de Zweedse vegetarische balletjes in de Ikea-vestiging in Anderlecht.

Ikea Food omvat zowel de 362 restaurants, de Ikea-bistro's, de kantines voor de werknemers als de Zweedse winkeltjes. Twee jaar geleden kwam de voedselcomponent van Ikea onder vuur te liggen nadat er paardenvlees was ontdekt in de Zweedse balletjes. Nog in 2013 werd de chocolade Ikea-cake uit de rekken gehaald nadat er sporen van uitwerpselen -coliforme bacteriën- in waren gevonden.

Ikea
© Ikea

Door dat culinaire annus horribilis zet Ikea nu meer in op de traceerbaarheid van de producten. Bovendien wordt ook de vegetarische markt aangeboord en zal Ikea meer en meer bioproducten aanbieden, "op vraag van de klant".

Ikea speelt naar eigen zeggen in op onze veranderende eetgewoonten. "Wij willen zoveel mogelijk mensen bereiken. Deze vegetarische balletjes zijn maar een eerste stap in een jaar vol veranderingen", zegt Michael la Cour, manager van Ikea Food. In de loop van 2015 zal Ikea een twintigtal bioproducten aan het gamma toevoegen. Daarnaast worden enkel nog zeeproducten met de labels ASC en MSC aangeboden. Bovendien gaat het Zweedse bedrijf het suikergehalte in de drankjes halveren. (Belga/DB)

Ikea
© Ikea
Het culineaire gamma van de Zweedse meubelfrabrikant Ikea zal er in 2015 veel gevarieerder en duurzamer uitzien. Dat hebben Belgische en internationale Ikea-verantwoordelijken woensdag gezegd tijdens de voorstelling van de Zweedse vegetarische balletjes in de Ikea-vestiging in Anderlecht. Ikea Food omvat zowel de 362 restaurants, de Ikea-bistro's, de kantines voor de werknemers als de Zweedse winkeltjes. Twee jaar geleden kwam de voedselcomponent van Ikea onder vuur te liggen nadat er paardenvlees was ontdekt in de Zweedse balletjes. Nog in 2013 werd de chocolade Ikea-cake uit de rekken gehaald nadat er sporen van uitwerpselen -coliforme bacteriën- in waren gevonden. Door dat culinaire annus horribilis zet Ikea nu meer in op de traceerbaarheid van de producten. Bovendien wordt ook de vegetarische markt aangeboord en zal Ikea meer en meer bioproducten aanbieden, "op vraag van de klant". Ikea speelt naar eigen zeggen in op onze veranderende eetgewoonten. "Wij willen zoveel mogelijk mensen bereiken. Deze vegetarische balletjes zijn maar een eerste stap in een jaar vol veranderingen", zegt Michael la Cour, manager van Ikea Food. In de loop van 2015 zal Ikea een twintigtal bioproducten aan het gamma toevoegen. Daarnaast worden enkel nog zeeproducten met de labels ASC en MSC aangeboden. Bovendien gaat het Zweedse bedrijf het suikergehalte in de drankjes halveren. (Belga/DB)