Hoe restaurants erin slagen je meer wijn te laten drinken

© Getty Images/iStockphoto

Het was niet jouw schuld, maar die van de grote glazen op restaurant. Heb je dat excuus ook wel al eens gebruikt als het iets té gezellig was geworden? Je dacht het toen waarschijnlijk niet, maar er zit meer waarheid in die verklaring dan je kon bevroeden.

Psychologie: als je er wat van kent, sta je een stuk steviger in je schoenen. Zo wist je al dat je minder snel een gezond gerecht zal bestellen als het licht in het restaurant gedimd is en dat je sneller iets zal kopen als het 2,1 euro kost dan wanneer er 2 euro voor gevraagd werd. (Of je weet het nu.)

Ook de hoeveelheid alcohol die je consumeert op restaurant is onderhevig aan bepaalde denkpatronen, zo constateerden enkele onderzoekers onlangs in BMC Public Health en onlangs nog eens in Scientific American. Een team gedragspsychologen van de Universiteit van Camebridge lieten bartenders vier maanden lang om de twee weken andere glazen gebruiken, gaande van een typisch glas met 300 ml inhoud over een kleiner (250 ml) tot een iets groter (370 ml).

Na de vier maanden zagen de onderzoekers één opvallende constante: wanneer de bartenders de grootste glazen gebruikten, verkochten ze meer wijn. En niet zomaar wat meer, maar wel liefst 10 % meer. De studie onderzocht helaas niet waaróm mensen meer wijn bestelden als ze een groter glas kregen, maar co-auteur Theresa Marteau doet een gooi naar een (logisch klinkende) verklaring: de inhoud van een glas ziet er minder uit wanneer het glas zelf groter is, waardoor mensen een volgende bestelling gemakkelijker kunnen goedpraten voor zichzelf.

Conclusie: jij hebt je excuus om een tweede glas te bestellen en de betreffende bar serveert vandaag al zijn wijnen in grote glazen. (EK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content