Heinz voor rechtbank door kleutermaaltijden met 60 % suiker

© .

Voedingsreus Heinz wordt door de Australische consumentenautoriteit voor de rechtbank gesleept. Het bedrijf verkoopt kleutermaaltijden als gezond, terwijl ze boordevol suiker zitten.

De actie van de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) is gericht tegen een snack die Heinz op de markt brengt als ‘Little Kids Shredz’, en daarbij mikt op kleuters van 1 tot 3 jaar oud. Volgens de ACCC overtreedt het bedrijf met de snacks de Australische consumentenwetgeving, omdat het foutieve informatie verstrekt.

“99 % fruit en groenten”, maar wel 60 % suiker

Heinz verkoopt de producten als evenwichtige maaltijden met dezelfde voedingswaarde als verse groenten en fruit. Op de verpakking staat: “99% fruit en groenten”. Maar, aldus de ACCC, de snacks bevatten meer dan 60 procent suiker. Dat is een veel hoger percentage suikers dan in vers fruit en groenten. Zo bevat een appel tien procent suikers.

Het risico bestaat, aldus de Australische consumentenautoriteit, dat kleuters op die manier geen normale voorkeur voor de smaak van groenten en fruit ontwikkelen, maar een voorkeur voor gesuikerde smaken ontwikkelen. Heinz zegt de etikettering van producten ernstig te nemen en zich voor de rechtbank te zullen verdedigen tegen de aantijgingen. De producten zijn intussen niet langer op de markt. (Belga/EK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content