Hasselts duo wint ‘Mijn Pop-uprestaurant’: ‘Eerst op reis, dan een ‘echt’ restaurant’

© VMMA

Het is gebeurd: voor het eerst in de geschiedenis van het VTM-programma Mijn (Pop-Up)-Restaurant, hebben de deelnemers uit Limburg het gehaald. Dries en Guus hebben al plannen om een ‘echt’ restaurant te beginnen.

Het ultieme finalemoment van Mijn Pop-Uprestaurant is gekend: een limousine vertrekt vanuit een onbekende bestemming richting een van beide restaurants van de finalisten. Waar de luxueuze wagen toekomt en de juryleden uitstappen, wint.

Tot groot jolijt van Dries en Guus hield de limousine halt in Hasselt, aan hun restaurant Asparaguus. Wat bijgevolg voor uitzinnige taferelen zorgde. ‘Het gevoel toen ik de jury uit de geblindeerde wagen zag komen, is onbeschrijfelijk’, aldus Dries.

Hasselts duo wint 'Mijn Pop-uprestaurant': 'Eerst op reis, dan een 'echt' restaurant'
© VMMA

De massa, die intussen was uitgegroeid tot zo’n 750 mensen, reageerde laaiend enthousiast. Vooral de tienermeisjes die zich op de eerste rijen achter de dranghekken hadden opgesteld, wisten met hun vreugde geen blijf. Op het podium werden de champagnekurken losgemaakt, en de winnaars overgoten met bubbels.

De juryleden, die persoonlijk voor de verliezende finalist hadden gestemd, waren nochtans de eersten om Dries en Guus te feliciteren. Daarna mochten alle familieleden en vrienden één voor één tot bij het winnende duo en de rest van het keukenteam komen om te delen in de feestvreugde. Daarna was het aan de journalisten om de uitbaters van Asparaguus uitgebreid op te eisen. Voor alle fotografen en cameraploegen haalden ze hun breedste glimlach boven.

In een eerste reactie zegden de winnaars dat ze de geldprijs van 100.000 euro zullen gebruiken als startkapitaal om een ‘echt’ restaurant te beginnen. De gewonnen som moet dienen om de nodige bankleningen vast te krijgen.

Dries en Guus zijn er al uit waar ze hun nieuwe zaak zullen openen, maar houden de lippen voorlopig nog stijd op elkaar. Wat wel bekend is, is dat het duo na drie maanden zwoegen en zweten eerst uitgebreid op vakantie vertrekken. Ze gaan ook samen een kookboek maken en tegelijk starten met de voorbereidingen voor een eigen zaak.

‘Talent en veel passie’

De titel van beste Pop-Uprestaurant gaat dus voor het eerst naar Hasselt, en dat nadat Limburgse restauranthouders vier keer doorstootten naar de finale maar telkens naast de hoofdprijs grepen. “Dat is de verdienste van ons team”, aldus maître Dries. “Dat was echt uitzonderlijk.”

Hoe het nu verder moet? “Eerst gaan we even op reis, want de afgelopen maanden zijn zenuwslopend geweest en hebben ook fysiek hun tol geëist. Er zijn ook plannen om met ons team een kookboek te maken. En daarna gaan we de voorbereidingen treffen voor de start van ons eigen restaurant.”

Met Guus? “Uiteraard, ik zou met niemand anders een eigen zaak willen starten”, aldus nog Dries. “Waar dat zal zijn kunnen we nog niet verklappen. We tasten eerlijk gezegd nog enkele mogelijkheden af. We willen zeker iets terug doen voor de Limburgers, want zij hebben ons massaal gesteund. Maar of dat zal zijn door hier onze zaak op te starten, wil ik daarmee niet gezegd hebben.”

Hasselts duo wint 'Mijn Pop-uprestaurant': 'Eerst op reis, dan een 'echt' restaurant'
© VMMA

Topchef Sergio Herman, die zelf een lichte voorkeur voor restaurant Ket in Brussel had uitgesproken, is ervan overtuigd dat de Limburgse winnaars alle troeven hebben om succesvol te zijn met een eigen restaurant. “Ze zijn van heel ver gekomen, en hebben laten zien dat ze talent en veel passie hebben. Dat is alvast een uitstekende basis”, aldus de chef van The Jane.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content