Het uitgangspunt van de wedstrijd is dat een sterk merk een van de fundamenten van een succesvolle onderneming vormt. Om te kunnen meedingen naar de award moet het merk aantoonbaar in België zijn ontstaan, zowel op gebied van ontwikkeling als lancering en maximum vijf jaar bestaan. Vorig jaar mocht Wasbar zich de winnaar noemen van Belgium's New Brand of the Year.

Dit jaar ging de strijd tussen finalisten biermerk Cornet, online platform Charlie Magazine, de nieuwe frisdrank Finley, RTBF Auvio en de koekjes van Generous. Deze laatste kandidaat werd verkozen tot winnaar. De stemming gebeurde op basis van de combinatie van een publieksstemming (30% van de stemmen) en de juryselectie (70%). De jury bestond uit verschillende marketingprofessionals en journalisten.

Sociaal ondernemerschap en Belgische kwaliteit

Volgens de jury biedt het bedrijf van het echtpaar Christophe & Theodora Harou 'een inspirerende mix van sociaal ondernemerschap, kwaliteit en een beetje Belgitude.' Het merk werd opgericht toen Christophe Harou erachter kwam dat hij glutenintolerant was. Christophe is een echte smulpaap en moest en zou een oplossing vinden. Hij stampte dus samen met zijn vrouw een eigen glutenvrij koekjesmerk uit de grond.

En dat deden ze meteen goed: bio, leuke verpakking, lokale producten, geen geraffineerde suiker en een artisanale én sociale aanpak. Het duo achter Generous bedacht een leuk concept om verspilling tegen te gaan. Maandelijks worden de koekjes die gebroken zijn tijdens het productieproces geschonken aan verenigingen die het kunnen gebruiken, zoals het Brusselse Eatmosphere. Het bedrijfje geeft ook werk aan dertien mensen uit een beschutte werkplaats.

Misschien een leuk idee voor onder de kerstboom, die glutenvrije lekkernijen? (LP)

Het uitgangspunt van de wedstrijd is dat een sterk merk een van de fundamenten van een succesvolle onderneming vormt. Om te kunnen meedingen naar de award moet het merk aantoonbaar in België zijn ontstaan, zowel op gebied van ontwikkeling als lancering en maximum vijf jaar bestaan. Vorig jaar mocht Wasbar zich de winnaar noemen van Belgium's New Brand of the Year. Dit jaar ging de strijd tussen finalisten biermerk Cornet, online platform Charlie Magazine, de nieuwe frisdrank Finley, RTBF Auvio en de koekjes van Generous. Deze laatste kandidaat werd verkozen tot winnaar. De stemming gebeurde op basis van de combinatie van een publieksstemming (30% van de stemmen) en de juryselectie (70%). De jury bestond uit verschillende marketingprofessionals en journalisten. Volgens de jury biedt het bedrijf van het echtpaar Christophe & Theodora Harou 'een inspirerende mix van sociaal ondernemerschap, kwaliteit en een beetje Belgitude.' Het merk werd opgericht toen Christophe Harou erachter kwam dat hij glutenintolerant was. Christophe is een echte smulpaap en moest en zou een oplossing vinden. Hij stampte dus samen met zijn vrouw een eigen glutenvrij koekjesmerk uit de grond. En dat deden ze meteen goed: bio, leuke verpakking, lokale producten, geen geraffineerde suiker en een artisanale én sociale aanpak. Het duo achter Generous bedacht een leuk concept om verspilling tegen te gaan. Maandelijks worden de koekjes die gebroken zijn tijdens het productieproces geschonken aan verenigingen die het kunnen gebruiken, zoals het Brusselse Eatmosphere. Het bedrijfje geeft ook werk aan dertien mensen uit een beschutte werkplaats. Misschien een leuk idee voor onder de kerstboom, die glutenvrije lekkernijen? (LP)