Initiatiefneemster Inge De Clerck ervoer de nood aan gezonde kant-en-klaarmaaltijden aan de lijve. "Ik heb als alleenstaande moeder met een druk professioneel leven niet altijd genoeg tijd om zelf te koken. Meer dan ik wou kwam er een kant-en-klare supermarktlasagne op tafel. Met een blik op de ingrediëntenlijst weet je dat die vol vet, suiker, zout en bewaarmiddelen zit. En dat terwijl ik zoals meer mensen tegenwoordig toch veel belang hecht aan verse voeding vol smaak. De teleurstellingen en het schuldgevoel zetten mij aan het denken."

Inge vertelde verschillende mensen in haar omgeving over haar probleem en ontdekte zo dat zij lang niet de enige was die snakte naar gezonde, smakelijke en kindvriendelijke gerechten waar je niet veel werk aan hebt. Meer zelfs: maar liefst twee op drie gezinnen slagen er verschillende keren per week niet in om een verse en gezonde maaltijd op tafel te zetten. Daarom besloot ze te starten met Dagvers.

Duurzaamheid, een evidentie

Dagvers wil meer dan enkele lekkere dagschotels (waarbij je overigens keuze zal hebben tussen vegetarisch, vlees/vis, kindvriendelijk of uitdagend) aanbieden, het wil ook de voeselketen verduurzamen. De ingrediënten voor de gerechten worden aangeleverd door verschillende lokale bioboerderijen en CSA's (Community Supported Agriculture). Voor de levering is de partner Bubble Post, dat de maaltijden bezorgt met fietsen of ecologische voertuigen.

Dagvers / Facebook
© Dagvers / Facebook

Die nadruk op duurzaamheid is geen verkoopsargument, aldus De Clerck, maar een evidentie. "We weten dat niet elke consument om bio vraagt. Toch vinden we duurzaamheid doorheen heel de keten belangrijk. De klant hoeft zich hierbij dus geen vragen te stellen. Volgens ons ligt de verantwoordelijkheid voor het verduurzamen bij de producten, niet bij de klant."

Crowdfunding

Hoe je kan bestellen? Helaas, op dit moment kan dat nog niet. Dagvers haalt deze maand geld op via een crowdfundingcampagne, om zo snel mogelijk echt van start te kunnen gaan met de maaltijdleveringsdienst. Als je enthousiast bent, kan je al vanaf 5 euro bijdragen. Vanaf 25 euro bijdrage word je bedankt met een kennismakingsmaaltijd, bij hogere bedragen kan je er bijvoorbeeld nog een gepersonaliseerde soepkom of uitnodiging voor de lanceringsbarbecue bovenop krijgen. Momenteel zit Dagvers bijna in de helft van het beoogde bedrag. (EK)

Initiatiefneemster Inge De Clerck ervoer de nood aan gezonde kant-en-klaarmaaltijden aan de lijve. "Ik heb als alleenstaande moeder met een druk professioneel leven niet altijd genoeg tijd om zelf te koken. Meer dan ik wou kwam er een kant-en-klare supermarktlasagne op tafel. Met een blik op de ingrediëntenlijst weet je dat die vol vet, suiker, zout en bewaarmiddelen zit. En dat terwijl ik zoals meer mensen tegenwoordig toch veel belang hecht aan verse voeding vol smaak. De teleurstellingen en het schuldgevoel zetten mij aan het denken."Inge vertelde verschillende mensen in haar omgeving over haar probleem en ontdekte zo dat zij lang niet de enige was die snakte naar gezonde, smakelijke en kindvriendelijke gerechten waar je niet veel werk aan hebt. Meer zelfs: maar liefst twee op drie gezinnen slagen er verschillende keren per week niet in om een verse en gezonde maaltijd op tafel te zetten. Daarom besloot ze te starten met Dagvers. Dagvers wil meer dan enkele lekkere dagschotels (waarbij je overigens keuze zal hebben tussen vegetarisch, vlees/vis, kindvriendelijk of uitdagend) aanbieden, het wil ook de voeselketen verduurzamen. De ingrediënten voor de gerechten worden aangeleverd door verschillende lokale bioboerderijen en CSA's (Community Supported Agriculture). Voor de levering is de partner Bubble Post, dat de maaltijden bezorgt met fietsen of ecologische voertuigen. Die nadruk op duurzaamheid is geen verkoopsargument, aldus De Clerck, maar een evidentie. "We weten dat niet elke consument om bio vraagt. Toch vinden we duurzaamheid doorheen heel de keten belangrijk. De klant hoeft zich hierbij dus geen vragen te stellen. Volgens ons ligt de verantwoordelijkheid voor het verduurzamen bij de producten, niet bij de klant."Hoe je kan bestellen? Helaas, op dit moment kan dat nog niet. Dagvers haalt deze maand geld op via een crowdfundingcampagne, om zo snel mogelijk echt van start te kunnen gaan met de maaltijdleveringsdienst. Als je enthousiast bent, kan je al vanaf 5 euro bijdragen. Vanaf 25 euro bijdrage word je bedankt met een kennismakingsmaaltijd, bij hogere bedragen kan je er bijvoorbeeld nog een gepersonaliseerde soepkom of uitnodiging voor de lanceringsbarbecue bovenop krijgen. Momenteel zit Dagvers bijna in de helft van het beoogde bedrag. (EK)