Fairebel, het merk van de coöperatieve, verkoopt al meer dan tien jaar melkproducten. Melkveehouders bundelden destijds de krachten om een merk in de markt te zetten dat hen een eerlijke vergoeding garandeert. Intussen levert de groep jaarlijks 13 miljoen liter melk aan zowat alle grote supermarkten in België.

Nu zet Faircoop de stap naar fruit, voorlopig met 25 telers. Volgens dezelfde duurzame principes zijn nu ook Belgische appelen en peren van Fairebel te koop, maar voorlopig enkel bij Carrefour en enkele zelfstandige buurtsupermarkten.

'Geef ons een kans'

Die voorlopig beperkte interesse van de supermarktketens wekt wat wrevel op, zo bleek tijdens een persconferentie. Xavier Laduron, fruitverantwoordelijke bij Faircoop, had gedacht dat het sneller zou gaan. 'We kregen aanvankelijk mooie complimenten voor het project, maar uiteindelijk zeggen de supermarkten dat het nu niet het moment is. Wanneer dan wel? Wij zijn klaar, we wachten op een signaal. Geef ons een kans.'

Volgens voorzitter Erwin Schöpges beperken sommige supermarktketens zich tot kleine duurzame samenwerkingen met lokale boeren. De eerlijke appelen en peren zijn duurder voor de consument, geeft Laduron toe. 'Het zijn dezelfde appelen, maar het grote verschil is dat ze fair zijn. De Belgische fairtrade heeft een kostprijs. Onze productiekosten zijn hoger dan in de rest van Europa en de wereld.'

De Belgische boeren hebben het moeilijk

Twee kilogram Fairebel-fruit kost bij Carrefour 5,99 euro, 1 kilogram 3,18 euro. Na melk en fruit hoopt Faircoop ook met vlees te starten. Aanvankelijk was sprake van 1 oktober om daarmee te beginnen, maar dat is niet gelukt. De coöperatie hoopt dat er snel een doorbraak komt, want de boeren hebben het moeilijk. Door de horecasluiting zijn de prijzen op de markt gedaald, luidt het. (Belga)

Fairebel, het merk van de coöperatieve, verkoopt al meer dan tien jaar melkproducten. Melkveehouders bundelden destijds de krachten om een merk in de markt te zetten dat hen een eerlijke vergoeding garandeert. Intussen levert de groep jaarlijks 13 miljoen liter melk aan zowat alle grote supermarkten in België. Nu zet Faircoop de stap naar fruit, voorlopig met 25 telers. Volgens dezelfde duurzame principes zijn nu ook Belgische appelen en peren van Fairebel te koop, maar voorlopig enkel bij Carrefour en enkele zelfstandige buurtsupermarkten. 'Geef ons een kans' Die voorlopig beperkte interesse van de supermarktketens wekt wat wrevel op, zo bleek tijdens een persconferentie. Xavier Laduron, fruitverantwoordelijke bij Faircoop, had gedacht dat het sneller zou gaan. 'We kregen aanvankelijk mooie complimenten voor het project, maar uiteindelijk zeggen de supermarkten dat het nu niet het moment is. Wanneer dan wel? Wij zijn klaar, we wachten op een signaal. Geef ons een kans.' Volgens voorzitter Erwin Schöpges beperken sommige supermarktketens zich tot kleine duurzame samenwerkingen met lokale boeren. De eerlijke appelen en peren zijn duurder voor de consument, geeft Laduron toe. 'Het zijn dezelfde appelen, maar het grote verschil is dat ze fair zijn. De Belgische fairtrade heeft een kostprijs. Onze productiekosten zijn hoger dan in de rest van Europa en de wereld.' De Belgische boeren hebben het moeilijk Twee kilogram Fairebel-fruit kost bij Carrefour 5,99 euro, 1 kilogram 3,18 euro. Na melk en fruit hoopt Faircoop ook met vlees te starten. Aanvankelijk was sprake van 1 oktober om daarmee te beginnen, maar dat is niet gelukt. De coöperatie hoopt dat er snel een doorbraak komt, want de boeren hebben het moeilijk. Door de horecasluiting zijn de prijzen op de markt gedaald, luidt het. (Belga)