Duitse wijn in het glas

Duitse wijn heeft in ons land een imagoprobleem. Tekst en uitleg. En we proeven zes flessen.

Duitse wijn heeft in ons land een imagoprobleem. Vooral de naamgeving en de classificatie zijn voor appellations-georiënteerde wijndrinkers moeilijk te begrijpen. Trocken op een etiket betekent immers niet ‘droog’ zoals wij dat verstaan, het kan slaan op een wijn met wel 17 gram restsuiker per liter. Zoetaanduidingen als feinherbst, lieblich of international trocken betekenen eigenlijk niets en stichten alleen verwarring. Het droog zijn van een wijn is nochtans erg belangrijk voor zijn passendheid bij gerechten. Boven de 5 gram restsuiker per liter wordt hij als ronduit zoet ervaren en komt zijn tafelfunctie in het gedrang.

Traditioneel wordt de meeste Duitse wijn (vooral wit) op het terras gedronken en dan komt dat zoete beter van pas. Maar om gezondheidsredenen verplaatst de consumptie zich meer en meer naar de tafel. Dat bleef ook in Duitsland niet onopgemerkt. Daarom is men bij sommige recente classificaties afgestapt van de traditionele indeling volgens het zoetgehalte van de druiven in Kabinett, Spätlese, Auslese en Eiswein, ten voordele van garanties van het droge karakter. Zo zijn wijnen in de lagere kwaliteitsklasse QbA (Qualitätswein bestimmter Anbaugebiete) waarbij Classic op het etiket staat, in principe droog. Ook Grosses Gewächs in de hogere topkwaliteit van de zogenaamde Erste Lage, staat voor droge wijn. Maar eenvoudig is het niet, want deze classificaties komen bovenop alle andere.

Trocken-wijnen zitten nochtans in de lift door de opmars van de oosters getinte keuken, waarbij ze meestal beter passen. In onze supermarkten is het Duitse aanbod echter nog vaak van het streekwijntype, onder megabenamingen als Liebfraumilch of Zeller Schwarze Katz.

De selectie

Liebfraumilch 2008, Qualitätswein, Rheinhessen, 8,5 vol.-%, Jakobsberg
Kleine geelgroene nuance in de ijle kleur. Discrete, neutrale neus. De smaak is zuurzoet met een na-ijlend accent op zoet. Geen gastronomische mogelijkheden.
Carrefour: 3,09 euro.

Liebfraumilch 2009, Qualitätswein, Rheinhessen, 8,5 vol.-%, Ewald Drathen
Arme, dunne kleur en zoeterige, weeë neus. In de mond een zachtzure, frisse fruitsapsmaak. Geen gastronomische mogelijkheden.
Colruyt: 1,58 euro.

Zeller Riesling 2009, Qualitätswein, Mosel, 11,5 vol.-%, Peter & Peter
Gevulde geelgroene kleur. Gestructureerde, typische rieslingneus. De smaak is goed evenwichtig met een accent op fijn zoet. Aperitiefwijn.
Delhaize: 5,79 euro.

Zeller Schwartze Katz 2010, Qualitätswein, Mosel, 8,5 vol.-%, Ewald Drathen
Kleine geelgroene nuance in de ijle kleur. Dunne, vlakke neus maar niet wee. De smaak is zuurzoet en uiterst kort. Geen gastronomische mogelijkheden.
Colruyt: 2,59 euro.

Zeller Schwartze Katz 2010, Qualitätswein, Mosel, 8,5 vol.-%, Marienkloster
Iets kleurvulling en een geelgroene nuance, de neus is gestructureerd puntig. De smaak is redelijk evenwichtig met zacht zoet als dominante factor. Moet passen bij zoete wat flauwe desserts zoals pudding
Carrefour: 3,91 €

Liebfraumilch 2010, Qualitätswein Rheinhessen, 8,5 vol.-%, Peter Mertes
Dunne kleur met een kleine geelgroene nuance, maar een neus met wat spanning en zelfs diepte. Een minuscuul, klein zoet wijntje voor de dorst in de zomertuin.
Delhaize: 1,59 euro.

Herwig Van Hove

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content