Drie nieuwe tweesterrenzaken in Nederland

Jonnie Boer © gf

De Nederlandse restaurantwereld zit in de lift, met vijf nieuwe eensterrenzaken en drie restaurants die een tweede ster scoren.

Er zijn in Nederland drie tweesterrenrestaurants bij gekomen. Dat maakte Michelin maandag in Maastricht bekend, waar de sterren werden uitgedeeld. Omdat enkele zaken sterren kwijtraakten, zijn er nog steeds 19 tweesterrenrestaurants in Nederland. Een tweede ster is er voor ’t Nonnetje in Harderwijk en De Lindehof in Nuenen. Librije’s Zusje in het prachtige hotel Waldorf Astoria in Amsterdam krijgt vanuit het niets twee sterren dankzij eenkeuken die elegant en verrassend is.

100 sterrenrestaurants in Nederland

Librije’s Zusje, dat gevestigd was in Zwolle, begon dit jaar opnieuw in Amsterdam. In Zwolle had het restaurant van Jonnie en Thèrése Boer ook twee sterren. Hun driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle verhuist in januari 2015 naar de oude locatie van Librije’s Zusje.

Drie nieuwe tweesterrenzaken in Nederland
© gf

Het aantal restaurants met drie sterren is hetzelfde gebleven. Dat zijn er nog steeds twee: De Librije in Zwolle en De Leest in Vaassen.

Vijf zaken kregen een eerste Michelinster. Het gaat om het Japans restaurant Sazanka in Amsterdam, restaurant Sinne in Amsterdam, restaurant Wiesen in Eindhoven, restaurant Ratatouille Food & Wine in Haarlem en restaurant FG Food Labs in Rotterdam.

Het aantal zaken met één ster komt daarmee in Nederland op 79, er zijn 19 tweesterrenrestaurants en twee met drie sterren. In totaal zijn er dus honderd zaken met een of meer Michelinsterren, vijf minder dan vorig jaar. Maar volgens directeur Michael Ellis van de Michelin Gids komt dat ook omdat zes zaken gesloten zijn en enkele andere hun ster kwijt raakten door verhuizing.

De Nederlandse topkeuken

Volgens Ellis behoort Nederland tot de landen met een topkeuken. “20 jaar geleden ging niemand naar Nederland om te eten”, zei hij. “Nu wel, en dat is een relatief nieuwe trend.” Toch vindt hij dat Nederland in het buitenland nog steeds ondergewaardeerd wordt. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) gaat een grote campagne beginnen om het imago van de eetgelegenheden in Nederland te verbeteren. Het beeld dat buitenlanders van de Nederlandse keuken hebben, is niet goed, zei een woordvoerder van het NBTC maandag in Maastricht.

“Men is niet te spreken over de prijs-kwaliteitsverhouding en over de breedte van het aanbod.” Hij bezwoer dat deze waarneming niet strookt met de werkelijkheid van de Nederlandse keuken. De Hotel School of Management in Maastricht is daarom bezig met een groot onderzoek naar het imago van de Nederlandse keuken.

22 nieuwe Bib Gourmand restaurants

De nieuwe Michelingids beloont eveneens 115 Bib Gourmand restaurants. Het concept van een keuzemenu onder de 37 euro, ongeacht de kookstijl, maar steeds met seizoengebonden producten in de hoofdrol is ook bij onze noorderburen uitgegroeid tot een begrip. Dat bewijzen de cijfers: dit jaar zijn er maar liefst 22 nieuwkomers.

De Michelingids Nederland 2015 is te koop vanaf 20 november voor de prijs van € 21,95 .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content