De nieuwe generatie trippelbieren: krachtig, evenwichtig en vlot drinkbaar

© MARTIN KNIZE / UNSPLASH

Onze drankexpert schenkt klare wijn. Deze week: onze nationale trots, de tripelbieren.

Vrijgezellenfeest

De inspiratiebron van dit stukje is een vrijgezellenfeestje van een groep vrouwen. Ze dronken geen spritz of gin, maar schonken tot in de vroege uurtjes Jambe-de-Bois, een tripel met acht procent alcohol van Brasserie de la Senne. In tijden van eerder zure bieren en IPA’s is het opmerkelijk dat jongeren nog steeds enthousiast zijn over een bier dat al bijna een eeuw oud is. De tripel is dan ook het visitekaartje van België. Dit rijke bier bevat drie keer meer granen dan eender welke pils. Geen wonder dat het vandaag zo’n sterke internationale reputatie heeft.

Vlot drinkbaar

Met zijn hoog alcoholpercentage en zijn volle mond had de ouderwetse tripel gemakkelijk in de vergetelheid kunnen belanden. Dat dit niet gebeurde is te danken aan een nieuwe generatie ambachtelijke brouwers. Zij vernieuwden het imago van een bier dat officieel teruggaat tot 1934, het jaar waarin de Westmalle Tripel werd uitgebracht, de ‘aartsvader’ van alle tripels, ondanks zijn 9,5 procent alcoholpercentage. Zo is brouwer Jef Van den Steen (De Glazen Toren in Erpe-Mere) een onmiskenbare tripelspecialist én -adept. Hoe deze nieuwe generatie dat heeft klaargespeeld? De verklaring is vrij technisch. Emanuele Corazzini van NovaBirra vat het samen: “Het gaat erom de juiste verhouding te vinden tussen de hoge alcoholgraad en de fruitesters.” Als dat lukt, is het resultaat een evenwichtig, krachtig smakend maar ook zeer drinkbaar bier.

Niche veroveren

Alsof de populariteit van dit type bier nog bewezen moest worden, lanceerde AB Inbev onlangs de Victoria, een tripel die niet tripel genoemd wordt, om te concurreren met een andere tripel die niet zo genoemd wordt: de Duvel. De Victoria en ook de Karmeliet slagen er weliswaar niet in om de genoemde frisse drinkbaarheid waar te maken. Maar de niche is voor de brouwerswereld een serieuze uitdaging. Een goede tripel blijft een smakenrijkdom bieden die body, fruitigheid en frisheid combineert, en dat voor een toegankelijke prijs. Daarbij komen nog de boeiende akkoorden met een verscheidenheid aan gerechten, van traditionele schotels tot Aziatische specialiteiten.

Geproefd en goedgekeurd

Partner Content