Crisis in wijnland

Wijn verkoopt niet meer omdat de markt niet volgt. Gevolg: prijzen voor een fles edel vocht zakken.

Alle berichten over 1000 euro per fles (de 2009-prijzen van de premiers) ten spijt gaat het in Bordeaux en in de wijnbouw in het algemeen zeer slecht.

Wijn verkoopt niet meer omdat de markt niet volgt en de prijzen zakken ver onder de gemiddelde kostprijs van 1,30 tot 1,50 euro per liter voor bordeauxwijn in bulk, onverpakt. Op de markt in Bordeaux wordt dit type wijn verhandeld per tonneau, een hoeveelheid van vier barriques of 900 liter.

Om de wijnboer uit zijn kosten te halen moet een tonneau dus verkocht worden voor minstens 1300 euro. Welnu, einde september is die prijs gedaald tot 630 euro, na veel palavers en moeite vanwege de verantwoordelijken van groothandel en wijnboeren opgestuwd tot 900 euro. Nog altijd ver onder de marge waarbij een wijnboer kan standhouden, laat staan winst maken.

Dat staat in schril contrast met wat men de dĆ©rapage des grandes bouteilles is gaan heten, de ontsporing van de gerenommeerde flessen. Al in het wonderjaar 2005, met prijsstijgingen die men voor onmogelijk hield, sprak men van een tsunami. De ‘gewone’ jaren 2006, 2007 en 2008 hebben geen redelijkheid gebracht en met 2009 is het hek volkomen van de dam. De primeurprijzen voor 2009 van de premiers stegen gemiddeld met 200 procent, vergeleken met 2008. Rekening houdend met de inflatie is de kleine bordeaux sinds 1950 gehalveerd in prijs en is de waarde van de premiers vermenigvuldigd met haast 50.

Volgens sommigen, onder wie de beroemde oenoloog Michel Rolland, zijn enkel de allergrootste wijnen van nature complex en door hun terroir getekend. Al de andere, de overgrote meerderheid, moeten het hebben van techniek (geselecteerde gisten en marketing). “Neem als voorbeeld Coca Cola,” vervolgt hij, “de smaak ervan wordt aangepast aan de markt. In Amerika houdt men van kaneel en Cola heeft er een kaneelsmaakje, in India heeft men Cola met een zekere kruidigheid en In Europa met wat frisse zurigheid. De wijnproductie moet zich ook aanpassen aan de markt en in Bordeaux moet men ophouden met een eigen vrij simpele smaak voor te stellen als het ideaal en aan de wereld op te dringen.”

Ook in Spanje slaat de crisis onverminderd toe: veel van de prestigieuze bodega’s staan te koop en wijn is er erg goedkoop.

De selectie

Vegas 2008, Castilla y Leon
Haast inktachtige kleur. Een intense neus van zwart fruit met een rooktoets van het hout, kortom het Franse type. De smaak is van hoge concentratie met flinke structuurtannines en voldoende fris. Zeer goede, maar geen typische wijn. Delhaize: 5,49 euro

El Coto, Rioja Crianza 2006
Goede kleurconcentratie met een nuance van evolutie. Een neus van fijn fruit zonder reserve. Fijne en elegante flesgerijpte smaak. Colruyt: 4,99 euro

Mayor de Castilla, Ribera del Duero 2009
Heel goede kleurconcentratie met een nuance van vers en fris. De neus is van rijp rood fruit en met finesse na opschudden. De smaak is fris en elegant met structuurtannines. Carrefour: 4,65 euro

Castillo San Lorenzo, Rioja 2009
Kleur van goede concentratie en heel vers en fris. De neus is van intens rood en fris fruit. De smaak is lekker fruitig en met een goed evenwicht. Delhaize: 4,39 euro

Los Condes, Catalunya 2004, Gran Reserva
Goede kleur met een nuance van evolutie. Een neus van rood fruit, met iets diepte en goed hout. De smaak is wat massief, maar ook evenwichtig en streng. (De prijs doet dromen) Colruyt: 2,99 euro

Senorio delos Llanos, Valdepenas 2003, Gran Reserva
Goede kleur met een nuance van evolutie. Een neus die flesgerijpt is. De smaak is fijn en fris en met nuance. Carrefour: 5,89 euro

Besluit: verrassend goede prijs-kwaliteitsverhouding en geen spoor van zuiderse zwaarwichtigheid. De wijnen passen allemaal bij rood vlees en de meer fijne kunnen al bij geroosterde kip.

Herwig Van Hove

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content