Gedurende twee weken ging een deeltje van de opbrengst van Boni Selection chocoladerepen, melk of fondant, naar La Campesina, een cacaocoöperatie in Nicaragua. 'En het was een succes. Zowel in de winkel als bij de werknemers die de repen in de kantines konden kopen, waren de repen populair. In de winkel verkochten we meer dan 44.000 stuks', aldus Hanne Poppe van Colruyt Group. Goed voor 88.000 euro.
...

Gedurende twee weken ging een deeltje van de opbrengst van Boni Selection chocoladerepen, melk of fondant, naar La Campesina, een cacaocoöperatie in Nicaragua. 'En het was een succes. Zowel in de winkel als bij de werknemers die de repen in de kantines konden kopen, waren de repen populair. In de winkel verkochten we meer dan 44.000 stuks', aldus Hanne Poppe van Colruyt Group. Goed voor 88.000 euro.Daarvan gaat 30.000 euro naar het goede doel. Het goedgevulde spaarpotje, verdubbelt Colruyt Group. Ondanks het succes van de actie en de populariteit van de repen, gaat het om een eenmalige actie die van erg korte duur was. Volgens Colruyt heeft het geen zin om de prijs systematisch hoger te houden: 'Dat zal geen voelbaar verschil voor de cacaoboer maken. Het bedrag is vrij klein, eens verdeeld onder de boeren.' Normaal kosten de chocoladerepen 1,40 euro. Tijdens de actie waren de repen 0,60 eurocent duurder. Maar zelfs twee euro, voor een (h)eerlijk stuk chocolade, blijkt een prijs te zijn die de klant gewillig accepteert. Toch betalen klanten vandaag opnieuw 1,40 euro zonder een rechtstreekse bijdrage aan de boeren te leveren, terwijl het opgebrachte geld nog onvoldoende blijkt. 'We willen de prijs van de repen op lange termijn vooral aantrekkelijk en betaalbaar kunnen houden voor de klant. We controleren de kwaliteit van de cacao en geven de cacaoboer daar een eerlijke prijs voor.' Wat was dan eigenlijk het doel van de actie als het 'extra ingezamelde zakcentje' volgens Colruyt Group geen voelbaar verschil voor de cacaoboeren maakt? 'Met deze tijdelijke actie willen we de klant vooral betrekken bij onze positieve aanpak en hem toelaten om een bewuste en goed geïnformeerde keuze te maken.' Verder ondersteunt de actie cacaoboeren in Nicaragua en biedt Colruyt Group hen meer financiële zekerheid: 'Wij garanderen een vaste afzetmarkt, wat de nodige stabiliteit verzekert voor de boeren.' Het bedrag van in totaal meer dan 60.000 euro komt bovenop de 30.000 euro per jaar die het Collibri Foundation, het bedrijfsfonds van Colruyt Group, gedurende vijf jaar doneert. Dat bedrag investeren ze in een vormingsproject of de opleiding van enkele jonge cacaoboeren in Nicaragua en Honduras. Verspreid over vijf jaar zullen 75 jongeren met een economisch kwetsbare achtergrond deelnemen aan het cacaoprogramma in Honduras. Daar leren ze cacao telen op een duurzame manier. De opleiding moet de jongeren weerbaarder maken waarna zij op hun beurt hun kennis aan andere boeren kunnen overdragen.