De onderscheiding werd toegekend door handelsfederatie Comeos.

In de hypermarkt in Bergen experimenteert Carrefour met nieuwe toepassingen. "Het revolutionair vernieuwen van een bestaande en mature formule in een heel traditionele sector, hebben we iets hoger ingeschat dan een schitterend nieuw concept uittekenen vanaf een blanco blad", aldus de jury over het winnend winkelconcept. Aan de hypermarkt werd een jaar gewerkt, legt Carrefour-woordvoerder Baptiste van Outryve uit.

De winkel, die vorig jaar werd heropend, is volledig gedigitaliseerd, "met de bedoeling de klanten te informeren en hun het leven makkelijker te maken". Zo kunnen klanten op digitale schermen wijn kiezen die bij hun maaltijd past. Zware pakken water of bakken bier moeten niet meer in en uit de winkelkar worden gehesen, maar via een scherm worden besteld. Na het boodschappen doen, kunnen ze dan achteraan de winkel in de auto worden geladen.

Ook worden beroepen opnieuw in het daglicht geplaatst. "Onze bakkerij zat vroeger achteraan de winkel, achter betonnen muren. Nu zit de bakkerij vooraan in de winkel, achter glas, voor iedereen zichtbaar", aldus de woordvoerder. Het aantal werknemers in de supermarkt in Bergen is opgetrokken van 230 naar 270.

Carrefour telt 45 hypermarkten in België. Die zullen op termijn allemaal worden getransformeerd in lijn met die van Bergen, zonder dat het kopieën zullen worden.