Bordeaux en de crisis

Commercieel zit wijn op een dieptepunt. Franse wijn ontsnapt daar niet aan.

Op wereldniveau gaat het met wijn als landbouwproduct niet zo goed: voor 2010 wordt een productiedaling verwacht van 10,7 miljoen hectoliter (tot 260 miljoen hectoliter of -4%). Deze daling zou te wijten zijn aan het rooien van wijngaarden (175.000 ha in de Europese Unie op drie jaar tijd, waarvan 23.000 ha alleen al in Frankrijk) en ook aan minder gunstige klimatologische omstandigheden. Voor Frankrijk is de schade al bij al nog beperkt: 44,75 miljoen hectoliter (-2%), terwijl Italië met 42,6 miljoen hectoliter wel 11% verliest.

Maar ook commercieel zit wijn op een dieptepunt. Franse wijn ontsnapt daar niet aan. Al worden er in de wereld elke seconde 70 flessen Franse wijn ontkurkt, toch is het evenzeer een feit dat de Franse uitvoer in 2009 met 16,8 procent naar beneden tuimelde, meer bepaald door de verliesmarkten in Groot-Brittannië (-20,2%) en de VS (-22,7%). De crisis heeft ook algemeen een tendens op gang gebracht om minder en vooral goedkoper te drinken. Terwijl champagne op de exportmarkt 27,9% verloor en bordeaux 23,2%, boeken de vins de pays en de tafelwijnen haast geen verlies.

Officieel rekent men in Bordeaux op marketing en een verdere daling van de euro versus de dollar om de markt te herstellen, maar het grote aanbod van minderwaardige bordeauxwijn die niemand wil, zelfs tegen 70 eurocent per liter, verstoort eveneens het verloop op deze markt. Bij de Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux (CIVB) windt men er geen doekjes om: “De crisis zegt niet alles. We zullen ons ook met het product zelf moeten bezighouden. Vroeger was bordeaux nog voor 25 procent tafelwijn. Vandaag is het allemaal AOC. Men gebruikt en misbruikt het ‘merk’ Bordeaux. Zelfs melkerijproducten worden altijd gecontroleerd voor ze op de markt komen, alleen wijn ontsnapt aan elke controle. We stellen dan ook voor om elke wijn die na een jaar nog niet verkocht is, verplicht te laten proeven vooraleer hij gebotteld mag worden.”

Nog iets: onlangs werd een zesliterfles (Impérial) van Cheval Blanc 1947 in Genève geveild voor 224.000 euro, een wereldrecord voor een fles wijn. Wat moet het wijnboertje dat bijdraagt aan de grote plas Bordeaux Supérieur à 70 eurocent per liter daarvan denken? Bordeaux, twee werelden!

De selectie

Bordeaux 2008, Maison Johanès Boubée
Mooie rode kleur, maar een wat ijle neus met een streng accent in de smaak door de magere tannines. (Foute millésime-keuze).
Carrefour: 3,89 euro.

Château La Croix de Paty, Côtes de Bourg 2009
Goed geconcentreerde kleur met een nuance van vers. De neus is nog wat stug en mist wat expressie maar heeft wel onderbouw. De smaak is evenwichtig en geknoopt maar moet nog wat afronden.
Colruyt: 4,19 euro.

Graves 2009, Maison Johanès Boubée
Mooie rode kleur. Gedistingeerde neus waarbij de finesse opvalt. Fijne, samenhangende smaak. Wijn die kan evolueren.
Carrefour: 6,29 euro.

Château Roudier, Bordeaux 2009
Prachtig geconcentreerde kleur en een mooie rijpe fruitneus van merlot, met zelfs wat onderbouw. Smakelijk en soepel in de mond, universele kwaliteit.
Delhaize: 3,49 euro.

Chateau Les Arqueys, Bordeaux 2009
Goed geconcentreerde kleur en een mooie fruitneus van merlot, goed onderbouwd en met een fijne punt. De smaak is aangenaam en soepel.
Delhaize: 5,99 euro.

Château L’Eglise, Bordeaux 2009
Mooie rode, iets open kleur. Brede neus van de multicépage-samenstelling met zelfs enige finesse. De smaak is wat streng maar met goede structuur en een kleine fumé-toets.
Colruyt: 3,94 euro.


Besluit: de meeste van deze jonge en wat geweldige wijnen zijn geschikt voor bij rood vlees.

Herwig Van Hove

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content