Belgische wijnbouwers lanceren label ‘100% Belgische wijn’

© ThinkStock

Het nieuwe label garandeert dat de wijn in België gebotteld is, én dat de druiven hier bij ons geteeld zijn. Zo onderscheiden ze zich van de ‘half-Belgische’ wijnen.

De vereniging van de Belgische professionele wijnbouwers lanceert een nieuw label “100% Belgische Wijn”. Dat label garandeert dat de wijn niet alleen in België gebotteld is, maar dat ook de druiven hier bij ons geteeld zijn, want, zo stellen de Belgische wijnbouwers vast, er bestaat ook zoiets als ‘half-Belgische’ wijnen.

Lodewijk Waes, van de vzw Belgische wijnbouwers, is initiatiefnemer van het nieuw label: “We constateren dat buitenlandse en Belgische producenten de schijn wekken Belgische wijn te maken, terwijl ze geen Belgische druiven gebruiken. Ze importeren wijndruiven uit Frankrijk, Spanje of Roemenië en maken daar dan in België wijn van, die ze zonder schroom ‘Belgische’ wijn noemen.” Zulke praktijken brachten de noodzaak aan een Belgisch label aan het licht en de Belgische wijnbouwers kiezen de opening van het Brusselse wijnsalon Megavino uit om het nieuwe label met bijpassend logo te lanceren.

De organisator van Megavino, Alain Bloeykens, stelt dat het nu het uitgelezen moment is om de wijnconsument beter te informeren: “Dit jaar stijgt de verkoop van Belgische schuimwijnen met vijftien procent. Die garantie moet er nu komen, want als er geld valt te verdienen dan komt misbruik soms om de hoek kijken. Die achterpoort moeten we nu sluiten, net nu de Belgische wijnen zo succesvol aan het worden zijn.”

Zes wijnen zijn al meteen bij de start als 100 procent Belgisch erkend. Het gaat om Chardonnay Meerdael (Oud Heverlee), Kluisberg (Bekkevoort), Stenen Muur (Wezenmaal), Wijndomein Aldeneyck (Maaseik), Wijndomein Waes (Gent) en Wijnkasteel Genoels-Elderen (Riemst).

Lodewijk Waes: “Dat zijn de eerste zes, maar we hebben in België ongeveer honderd wijnbouwers, en op zeer korte termijn, zullen we aan de meerderheid van die wijnbouwers het logo ‘100% Belgische wijn’ kunnen toekennen.”

Consument moet weten wat hij koopt

Volgens de vzw Belgische Wijnbouwers is zo’n garantiebewijs nodig om de consument te beschermen. Hij moet weten wat hij koopt, klinkt het. Maar ook de wijnbouwers die correct (dit is volledig Belgisch) te werk gaan, moeten worden beschermd.

En er zit ook een marketingidee achter: “Het is de bedoeling dat de Belg chauvinistischer wordt en bewust Belgische wijn gaat kopen”, aldus Waes.

Megavino

De Belgische wijnen komen ruim aan bod op de achttiende editie van het wijnsalon Megavino. Maar centraal staat gastland Libanon, dat is geen klassiek wijngebied. “Een heel klein wijnland, maar met een rijke traditie” legt organisator Bloeykens uit, “dat nauwelijks negen miljoen flessen per jaar maakt. Er zijn maar dertig wijndomeinen, maar al die wijndomeinen zijn vertegenwoordigd in Brussel.”

Het salon, waar je ongeveer tienduizend verschillende wijnen kan vinden, trok vorig jaar zo’n 28.000 bezoekers. Het loopt van vrijdag 21 tot maandag 24 oktober in Paleis 3 van Brussels Expo. Een ticket kost tien euro online of twaalf euro aan de kassa. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content