Belg eet meer verse vis

We eten met z’n allen meer vis, zo blijkt uit officiële cijfers. Kabeljauw blijft de populartse aller vissen in het bord.
De bestedingen aan vis, week – en schaaldieren stegen vorig jaar, in tegenstelling tot de totale voedingsmarkt, met anderhaf procent. De groei situeerde zich in Vlaanderen (+ 3,5 procent) en in Brussel (+ 6,6 procent).
Er was minder belangstelling voor vis, week – en schaaldieren in diepvries, voor gerookte vis en vissalades, maar de verse vis, vooral zalm en kabeljauw, deed het beter dan het marktgemiddelde en won op alle vlakken terrein. Dat blijkt uit cijfers van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw.
In 2014 kocht de Belg 8,5 kilogram vis, week- en schaaldieren voor een waarde van 99 euro. Twee derde van het volume van vis, week – en schaaldieren wordt als vers gekocht. De Vlaming en de Brusselaar kopen 2 kg vis, week- en schaaldieren meer dan de Waal.
Kabeljauw blijft de populairste vissoort; 43 procent van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar verse kabeljauw en dit aantal neemt toe. Op de tweede plaats volgt verse zalm met 37 kopers op 100. Deze twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor bijna de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel is groeiend.
De verse pladijs kon de opmars, na een goed jaar 2013 waarin hij “vis van het jaar” was, niet voortzetten en verloor kopers en volume. Ook andere vissen zoals tongschar, zeewolf, wijting, haring en roodbaars verloren vorig jaar terrein.
De jonge haring/maatjes, schelvis en tong deden het vorig jaar wel veel beter dan gemiddeld. Binnen de verse week – en schaaldieren konden de gepelde grijze garnalen vorig jaar een stijging met 17 procent in volume optekenen. De verse mosselen kenden een stabiel jaar en bleven zowel qua kopers als qua gekocht volume op peil.
De vis, week – en schaaldieren in diepvries daarentegen daalden sterk met 11 procent. Het segment van de gerookte vis daalde met 7 procent. Thuis blijft de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en vis in het bijzonder.
Ruim twee derde van de visconsumptie vindt thuis of bij familie en vrienden plaats. Een derde is afhaal of buitenshuis. Er zijn wel grote verschillen per vissoort. Zo zijn scampi’s en mosselen typische restaurantproducten. Kabeljauw is meer een thuisproduct.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier