Op kerstdag, oudejaarsavond en nieuwjaarsdag sluit 65 procent de deuren. "Op kerstavond zijn traditioneel de meeste horecazaken gesloten", zegt Danny van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen. "Vijftig procent geeft de hoge personeelskosten als reden. Naast de hoge loonkosten is de voornaamste reden dat de ondernemer en het personeel die avond zelf ook graag binnen familiale kring doorbrengen."

De zaken die wel open zijn, doen goede zaken. "Op kerstavond en kerstdag is bijna de helft zo goed als volzet. Wie nog een plaats wil bemachtigen voor oudejaarsavond moet zich reppen, want dan is 65 procent van de restaurants al zo goed als volgeboekt. Op nieuwjaarsdag zegt 30 procent zo goed als vol te zitten. Uit ervaring weten we dat er nog heel wat last minute boekingen verwacht worden", zegt Van Assche.

Uit de rondvraag van Horeca Vlaanderen blijkt ook dat een op de vier ondernemers de BOB-campagne ondersteunt. Horeca Vlaanderen verspreidde de BOB-affiche naar de ondernemers om de klanten bewust te maken. Een op de vier hangt deze effectief uit in de zaak, voor de cafés is dat zelfs een op de twee.

Daarnaast doet 10 procent iets speciaals voor de eindejaarscampagne. Er wordt samengewerkt met een taxibedrijf of shuttledienst, arrangementen in samenwerking met hotels aangeboden, of gezorgd voor alternatief vervoer. (Belga)

Op kerstdag, oudejaarsavond en nieuwjaarsdag sluit 65 procent de deuren. "Op kerstavond zijn traditioneel de meeste horecazaken gesloten", zegt Danny van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen. "Vijftig procent geeft de hoge personeelskosten als reden. Naast de hoge loonkosten is de voornaamste reden dat de ondernemer en het personeel die avond zelf ook graag binnen familiale kring doorbrengen." De zaken die wel open zijn, doen goede zaken. "Op kerstavond en kerstdag is bijna de helft zo goed als volzet. Wie nog een plaats wil bemachtigen voor oudejaarsavond moet zich reppen, want dan is 65 procent van de restaurants al zo goed als volgeboekt. Op nieuwjaarsdag zegt 30 procent zo goed als vol te zitten. Uit ervaring weten we dat er nog heel wat last minute boekingen verwacht worden", zegt Van Assche. Uit de rondvraag van Horeca Vlaanderen blijkt ook dat een op de vier ondernemers de BOB-campagne ondersteunt. Horeca Vlaanderen verspreidde de BOB-affiche naar de ondernemers om de klanten bewust te maken. Een op de vier hangt deze effectief uit in de zaak, voor de cafés is dat zelfs een op de twee. Daarnaast doet 10 procent iets speciaals voor de eindejaarscampagne. Er wordt samengewerkt met een taxibedrijf of shuttledienst, arrangementen in samenwerking met hotels aangeboden, of gezorgd voor alternatief vervoer. (Belga)