30 champagnes voor het eindejaar

© gf

Geen feesten zonder champagne. Een jury maakte in blinde tests een keuze uit champagnes van allerlei herkomst, van grote huizen, kleine uitbaters en de grootdistributie. 30 keer bubbels in het glas.

* In november 2012 kondigde de firma Bissinger & Co, die in 1875 werd gesticht, in een perscommuniqué aan dat ze werd overgenomen door de groep Vranken-Pommery-Monopole. Dat belette Bissinger niet zijn activiteiten voort te zetten met een brut op een fond van kruiden en citrusvruchten, die kracht wordt bijgezet door een puntje fijne peper. Als aperitief en bij zeevruchten.

Lidl – magnum – 39,99 euro

* Een ‘marque d’acheteur‘ is een commercieel label van firma’s en winkelketens voor een champagne die ze niet zelf hebben geproduceerd. Dat is ook het geval voor de Comte Martin de Laval brut cuvée réservée, die aroma’s van rijp fruit verspreidt, met een toets van gist en brooddeeg. Vervolgens evolueert hij naar de bitterheid van citrusvruchten. Bij gevogelte in roomsaus of in een zoutkorst.

Makro – 15,69 euro

* De Comte de Senneval brut Premium is een marque d’acheteur ontwikkeld door het Maison Burtin. Fijne belletjes en een discrete opeenvolging van bloemen, fruit en brioche roepen de smaak van een aardbeitaartje op. Deze soepele en redelijk koppige brut doet het goed bij het aperitief, een lichte maaltijd en – inderdaad – een aardbeitaartje.

Lidl – 15,99 euro

* Louis Daumont is een marque d’acheteur die in de degustaties een gelijkmatige kwaliteit vertoonde. Overvloedig schuim voert frisheid mee. Een klassieke cuvée, een sterkhouder bij het aperitief, om een feestelijk moment te vieren of bij een carpaccio van sint-jakobsnoten.

Carrefour – 25 euro

* De Diebolts hebben zich al eind negentiende eeuw gevestigd in Cramant, het centrum van de chardonnaydruif. De Vallois waren in de veertiende eeuw al wijnbouwers in Cuis. Toch duurde het tot 1978 eer het Maison Diebolt-Vallois aan belang won in Cramant. De maturiteit van appelen in de Prestige brut wordt gecompenseerd door een frisse, plezierige smaak (blank fruit, schil van citrusvruchten). Bij het aperitief, tapas, zeevruchten en Aziatische gerechten.

Bulles de Reims – 02-732.13.88 – 39 euro

*Na het plotse overlijden van haar echtgenoot nam Carol Duval de onderneming en de 200 hectare wijngaarden in het zuiden van de Côte des Blancs in handen. Onder haar leiding herpositioneert de firma zich. De productie van submerken voor de grootdistributie wordt opgegeven en het gamma wordt aangevuld met kwaliteitscuvées. De Duval-Leroy brut is in zijn basisversie fruitig, vol en evenwichtig. Geschikt voor het aperitief, wit vlees en gevogelte.

Delhaize – 23,99 euro

* Het merk Nicolas Feuillatte groepeert 82 coöperaties, ongeveer 5000 leden en meer dan 2250 hectare, verspreid over dertien van de zeventien geregistreerde grands crus en 33 van de 42 premier crus. Onder zijn mooie zalmroze tint verbergt de Brut rosé de pinot noir (60%), de pinot meunier (30%) en de chardonnay. De champagne heeft de frisheid van rode vruchten zoals kers en aalbes. Feestelijk bij het aperitief of een aardbeitaartje.

Carrefour – 24,99 euro

* In de rangschikking van de meest verkochte merken staat Nicolas Feuillatte op de derde plaats, na Moët & Chandon en Veuve Clicquot-Ponsardin. De Cuvée Spéciale 2006 is warm en krachtig met een zweem van onderhout. Voor bij de maaltijd – gebraden fazant bijvoorbeeld.

Cora – 24,99 euro

* De Fleury’s begonnen hun zaak in 1895. Na de phylloxeracrisis in 1901 waagde Emile het zijn pinots noirs te enten. In 1929 begon Robert zijn wijnen onder eigen etiket te commercialiseren. In 1989 is Jean-Pierre de eerste die in de Champagnestreek overschakelt op biodynamische wijnbouw. De opmerkelijke Rosé de saignée brut verenigt fris en evenwichtig rood kleinfruit.

Bulles de Reims – 02-732.13.88 – 40,50 euro

Godaert-Van Beneden – 02-410.13.68 – 40,69 euro

* De Pol Gardere brut, een merk van een handelaar-verwerker dat wordt voorbehouden voor de grootdistributie, is de goedkoopste fles uit deze test. Omkranst door een wat onstuimige zuurheid, vertoont hij florale en fruitige toetsen (citroen, pompelmoes, groene appel). Een pittige brut met een halflange afdronk. Verfrissend bij het aperitief of bij zeevruchten.

Colruyt – 11,93 euro

* De champagne Lamiable werd in de jaren vijftig ontwikkeld door vier broers. In 1972 ging de firma over in handen van Jean-Pierre Lamiable. Mettertijd kreeg hij het gezelschap van zijn twee dochters. De brut grand cru verspreidt geuren van exotische vruchten, frambozen en zwarte bessen. Evenwichtig en vol. Aan tafel past hij uitstekend bij gevogelte of een gerecht met een saus.

Bulles de Reims – 02-732.13.88 – 34 euro

* René Lamoureux plantte zijn druivenstokken in de Riceys in de Côte des Bar. Zijn zoon Jean-Jacques lanceerde zijn eigen champagne en zijn kleinzoon-oenoloog Vivien zet nu het familiebedrijf voort. De Jean-Jacques Lamoureux brut cuvée rosé is aangenaam fruitig (framboos, kers, bosaardbei) en heeft een volle afdronk. Een drank voor bij het aperitief of een aardbeitaartje.

De Vin en Vin – 26,80 euro

* De Marquis de Villon is een niet-gemilesimeerde brut geproduceerd door de coöperatie Union Champagne uit Avize. Hij wordt gekenmerkt door goed rijpe vruchten, wat hem geschikt maakt voor wat milde voorgerechten (20,79 euro). De Marquis de Villon zonder jaargang is een grand cru die een assemblage bevat van chardonnay (75%) en pinot noir. Zijn maturiteit wordt vooral onderbouwd door appel. Gul, vol, lang en krachtig. Voor bij gevogelte met grof zout of wit vlees (25,45 euro).

Colruyt – 20,79 en 25,45 euro

* Er zijn drie Maison Heidsiecks. Het huis waar wij het over hebben, werd in 1834 opgericht als Heidsieck & Co. In 1923 werd Monopole aan de naam toegevoegd. Het merk kwam volop in de actualiteit in 1998, toen flessen Heidsieck werden ontdekt in het ruim van een schip dat in 1916 zonk in de Finse Golf. De Monopole Heidsieck & C° 1er cru, die sinds 1996 bij Vranken hoort, heeft zijn kenmerken behouden: lichte houtsmaak, frisheid, brioche en gerookt. Voor aan tafel.

Carrefour – 36,99 euro

* Het handelshuis Pannier, dat in Dizy werd opgericht, verhuisde naar de middeleeuwse kelders van Château Thierry. In 1972 sloot het zich aan bij de plaatselijke coöperatie en in 1998 bij de Union Auboise. De Pannier Sélection brut bevat chardonnay (40%), pinot noir (30%), pinot meunier en 25 procent wijn uit de reserve. Hij opent met fruit op een goede, krachtige textuur. Smakelijk en lang in de mond. Bij het aperitief en het voorgerecht.

Cavisten en delicatessezaken – 24 euro

* De dynamische zakenvrouw Jeanne Alexandrine Louise Pommery volgde haar man op, veroverde markten en schiep het imago van het merk. In 2002 werd Pommery overgenomen door Paul-François Vranken. De Royal brut is soepel, krachtig en evolueert fraai. Voor liefhebbers.

Colruyt – 30,10 euro

* De brut Sélection Ernest Rapeneau is een merk van de groep GH Martel & co, die wordt gecontroleerd door de familie Rapeneau. Een combinatie van pinot noir (60%), meunier (20%) en chardonnay. Mooi exotisch fruit en citrusvruchten parfumeren een frisse champagne met een fijn koolzuurgehalte en een goed evenwicht, dat hem geschikt maakt voor het aperitief en bereidingen met sint-jakobsnoten.

Carrefour – 16,99 euro

* Louis Roederer creëerde voor tsaar Alexander II de befaamde Cristal Roederer. De Brut Premier is een assemblage van drie druivensoorten uit de Champagne die afkomstig zijn uit een veertigtal cru’s. Hij is samengesteld uit zes oogstjaren. Ruim, mollig, fruitig en verfrissend, en ook gul, lang en krachtig. Voor feestjes, het aperitief, schaaldieren en warme ganzenlever (41,90 euro).

62 procent pinot noir, 38 procent chardonnay, aangevuld met 7 procent wijn die rijpte in eiken fusten, dat is de Louis Roederer brut rosé 2009. Fruitig (morel, perzik), zure toetsen, een nuance van fijn gebak, met een ronde en goed versmolten aanhef (56,50 euro).

De Coninck – 02-353.07.65 – 41,90 en 56,60 euro

* De Prestige brut is een champagne van de oogster-verwerker Royer Père & Fils, die afkomstig is van een domein van 25 hectare dat is aangeplant op de hellingen van het wijngebied van Landreville (Côte des Bar). Een monocépage van chardonnay die een snoer van fijne belletjes vrijlaat. We bespeuren bloemen (meidoorn, pioen) en vinden appelmoes, een vleugje amandel en een beetje peper. Om een schaaldier in lichte saus en uiteraard het aperitief te charmeren.

Wine-Not – 02-513.47.74 – 22,50 euro

* Het merk Taittinger kreeg zijn naam pas in 1932. Tevoren heette het Fourneaux, en dat sinds 1734. De Taittingers beschikken over aanzienlijke troeven: een wijnareaal van 288 hectare en een uitgesproken voorkeur voor chardonnay. De brut réserve bevat 40 procent van die druivensoort naast 60 procent blauwe druiven. Fruitig en complex, brioche en een vleugje honing bij de aanhef. Voor het aperitief of een lichte maaltijd (36,15 euro).

De Prélude de Reims is afkomstig van gemeenten die als grand cru geklasseerd staan. Hij verspreidt een zweem van hout, amandel en hazelnoot. Op het gehemelte nestelt fruitige zuurheid zich naast een behoorlijke dosage (44,65 euro).

Vasco – 02-583.57.70 – 36,15 en 44,65 euro

* De oude wijnbouwersfamilie Tarlant verbouwt al wijngaarden sinds 1687. Tegenwoordig beheren Marc Tarlant, zijn echtgenote en zijn zoon zestig percelen in vier gemeenten. De Tarlant brut Nature Zéro is in gelijke verhoudingen samengesteld uit drie cépages. Exotisch fruit, honing en brioche komen tot ontwikkeling in een levendige en evenwichtige wijn die uitermate geschikt is voor het aperitief en een dessert met kruisbessen.

Rob – 23,85 euro

* Het marque d’acheteur Veuve de Lys brut 1er is een label van de groep Colruyt. De wijn is afkomstig van de omgeving van Romery, een dorpje in de Marnevallei. Hij komt uitsluitend uit wijngaarden die als premier cru geklasseerd staan. Geschikt voor het aperitief of een lichte maaltijd (17,55 euro). De Veuve de Lys rosé opent op luchtig rood fruit. Voor het aperitief (17,55 euro).

Colruyt – 17,55 euro

* De labels van de – fictieve of reële – weduwen van de Champagne doen de kassa rinkelen. Een vrij onbekende naam uit het legioen van de douairières is Veuve Pelletier (& Fils), een voordelig geprijsd gamma dat wordt geproduceerd door de Union Champagne. De blanc de blancs is gemaakt op basis van chardonnay. Fris, met de geur van chlorofyl, lindebloesem en meidoorn (17,99 euro).

De premier cru produceert een fijn schuim. Hij proeft rijp, met amandel en walnootschil, maar struikelt over een wat bittere afdronk. Aperitief (17,99 euro). De rosé brut is levendig met een toets van noordkrieken. Om kleur te geven aan het aperitief of het begin van de maaltijd (16,99 euro).

Makro – 16,99 en 17,99 euro

* Sinds 1976 heeft de Luikenaar Paul-François Vranken een imperium uitgebouwd in de Champagne. Hij lanceerde een label onder zijn naam en nam vervolgens ook merken over (Charles Lafitte, Heidsieck & Monopole C°, Pommery). La Demoiselle Grande Cuvée heeft een art-nouveaufles. Frisheid, luchtig en met een toets van wit fruit. Een uitstekend aperitief.

Carrefour – 26,49 euro

* De Veuve Hémard brut is een marque d’acheteur die de Union Champagne Avize heeft ontwikkeld voor Delhaize. Hij is opgepept met druiven van de eerste cru (17% komt uit Champagnewijngaarden) en bestaat voor 60 procent uit chardonnay en voor 40 procent uit pinot noir. Een rijpe wijn met sporen van eau de vie en geweekte appelen. Voor aan tafel.

Delhaize – 24,45 euro

Serge Tonneau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content