Al sinds 1964 maken de zusters trappestinnen van de Abdij Onze Lieve Vrouw van Nazareth in Brecht zeep- en schoonmaakproducten die ze verkopen onder de naam TRAPP. Met de opbrengst daarvan voorzien ze al jarenlang in hun levensonderhoud.

Vandaag tonen de zusters dat ze helemaal mee zijn met de hedendaagse trends, want met hun nieuwe gamma verzorgingsproducten spelen ze mooi in op wat mensen nu nodig hebben en verwachten. Blikvanger van het nieuwe aanbod is een shampoo op basis van trappistenbier. De keuze voor het bier van de paters van Westmalle was geen moeilijke voor de zusters. 'De polyfenolen van het bier beschermen algemeen tegen veroudering en hebben een antibacteriële werking', klinkt het. 'Ook de vitaminen, oligo-elementen en mineralen hebben positieve effecten voor het hoofdhaar en de huid.'

De shampoo zal, net als de andere verzorgingsproducten, beschikbaar zijn in de eveneens nieuwe abdijwinkel en via de webshop.

De zusters van Brecht zijn overigens niet de enigen die creatief aan de slag gaan met bier. Ook de milieubewuste schoonmaakproductenmaker Ecover lanceerde onlangs een afwasmiddel op basis van afval uit de brouwerij van AB InBev. De limited edition fles bestaat voor minstens een kwart uit restalcohol die overblijft na het brouwen van alcoholvrij bier.

Ook koekjesmaker Maison Dandoy zag in afval uit het bierbrouwproces een waardevolle grondstof. De bakkers gebruiken de draf (een restproduct van de gerstmout) van Brussels Beer Project om meel van te maken dat ze verwerken in speculaas. De speculaasjes die niet verkocht kunnen worden omdat ze gebroken zijn, worden op hun beurt getransporteerd naar de brouwerij waar ze gebruikt worden in een nieuw experimenteel bier.

© .