Een Bretons verhaal

De geschiedenis van het Bretonse merk Yves Rocher start vlak na de tweede wereldoorlog in La Gacilly met een aambeienzalf. Zo, meteen met de minder glamoureuze kant van de zaak in huis gevallen.
...

De geschiedenis van het Bretonse merk Yves Rocher start vlak na de tweede wereldoorlog in La Gacilly met een aambeienzalf. Zo, meteen met de minder glamoureuze kant van de zaak in huis gevallen. De jonge Yves Rocher, die dol is op de natuur uit zijn heimat, ontdekt een natuurlijke recept op basis van speenkruid om dit nare en ietwat gênante probleempje aan te pakken. Verbaasd over de doeltreffendheid van het natuurlijke product, gaat hij aan de slag om het recept te perfectioneren. Rocher ontdekt dankzij zijn experimenten dat het plantenrijk heel wat te bieden heeft. 'Mijn passie voor het plantenrijk is tot bloei gekomen in La Gacilly in het hart van Bretagne. Met de bloeiende weiden tot aan de horizon en de moerassen en bebossing van het mythische woud van Brocéliande in de nabijheid konden mijn ideeën inderdaad welig tieren', laat de oprichter optekenen.Vanop de zolder van de hoedenwinkel van zijn ouders start hij in 1959 met de productie en distributie van zijn eigen verzorgingsmerk. Daar legt de botanist de basis voor zijn merk en zijn verkooptechniek middels postorderbestellingen - waar het merk bekend om staat. Via advertenties in het magazine Ici Paris prijst hij zijn zalf die de circulatie bevordert aan. Het wordt een waar succes en de bedankbrieven van tevreden klanten stromen binnen. Mensen namen de tijd om pen en papier ter hand te nemen, een fenomeen dat in het Facebooktijdperk haast buitenaards lijkt. Tijdens deze eerste jaren legt Yves Rocher de filosofie van het merk en de focus op Plantaardige Cosmetica® vast. In 1965 brengt hij zijn 'Livre vert de la beauté' op de markt, een boek dat perfect aansluit bij de flower power hippiebeweging van de sixties en in korte tijd een bestseller wordt. Yves Rocher was botanist, teler, producent en detailhandelaar. Hij hield van zijn streek en zorgde dus voor werkgelegenheid voor zijn Bretonse streekgenoten door het hoofdkantoor, de bloemenvelden, de kantoren en laboratoria van het bedrijf Yves Rocher in of in de buurt van La Gacilly te vestigen. De exodus die het rurale Bretagne in de jaren zestig en zeventig teistert wordt afgeremd dankzij deze business beslissing. La Gacilly draagt hem op handen en van 1962 tot 2008 is Yves Rocher burgemeester van La Gacilly.Het merk breidt uit met schmink en parfums en naast postorderverkoop openen er ook fysieke winkels de deuren. In 1991 richt de zoon van Yves, Jacques, de Fondation Yves Rocher op: een organisatie die de bescherming van de natuur als hoofddoel heeft en de wedstrijd Terre de Femmes organiseert. Andere initiatieven van de Groep Yves Rocher om het belang van de natuur onder de aandacht te brengen zijn de openbare botanische tuin in La Gacilly en het ecohotel La grée des landes, waar gasten kunnen genieten van biologische maaltijden, wellnessactiviteiten en de rust van de natuur. Tegenwoordig wordt het bedrijf geleid door de kleinzoon van Yves, Bris Rocher, en werken er voor de Groep Rocher 16.000 mensen. Jacques Rocher leidt nog steeds de Fondation als directeur van duurzame ontwikkelingen bij de Groep Yves Rocher en nam de fakkel als burgemeester van La Gacilly over van zijn vader. De traditie van zelf telen, oogsten, produceren en onderzoek doen naar de kracht van de natuur blijft de basis van het cosmeticamerk. De nieuwe slogan van Yves Rocher is 'Act Beautiful', een leuze die aansluit bij hun liefde voor de natuur. De slogan moet de consumenten aansporen om even lief te zijn voor het milieu als voor hun eigen huid. 'Ons engagement bestaat al meer dan vijftig jaar in geloven in de kracht van planten om effectieve cosmetica te ontwikkelen die huidvriendelijk is en de planeet respecteert', klinkt het. Voor de verpakkingen van de producten focust het bedrijf op twee pijlers. 'We concentreren ons op recycleren en verminderen van materiaal.' Zo brachten ze recent een douchegel op de markt die vier keer meer geconcentreerd is, waardoor er vijftig procent minder plastic verpakking nodig is en er tachtig procent minder vrachtwagens de baan op moeten op jaarbasis. Ook meten ze de afbreekbaarheid van alle nieuw ontwikkelde bad- en doucheproducten en lanceren ze enkel nieuwe producten als die gemakkelijk biologisch afbreekbaar zijn. Toch is Yves Rocher geen bio-cosmeticabedrijf. Plantaardig en natuurlijk staat niet gelijk aan honderd procent ecologisch verantwoord. Zo gebruikten ze tot enkele jaren geleden nog microplastics in sommige producten - tot een petitie in Duitsland het bedrijf overhaalde om microplastics in de ban te doen. 'Waar mogelijk verkiezen we biologische ingrediënten voor onze producten. Dat wil niet zeggen dat al onze producten in aanmerking komen voor een ecolabel. De producten die wel in aanmerking komen, hebben een Ecocert label dat duidelijk vermeld staat op de verpakking', licht het bedrijf toe. Voor hun eigen velden in La Gacilly, waar ze onder meer kamille, calendula en korenbloem kweken, bezitten ze sinds 1998 ze een bio-certificaat, maar niet alle ingrediënten die uit andere landen komen zijn gecertificeerd. Voor palmolie, een controversieel ingrediënt, zet het bedrijf zich wel in. Palmolie is immers een grondstof die voor zoveel producten gebruikt wordt, dat ze illegale houtkap in het tropisch regenwoud veroorzaakt. 'We gebruiken palmolie derivaten in een aantal van onze producten, maar zijn ons bewust van het belang van de bescherming van oerbossen', klinkt het bij Yves Rocher. ' De Yves Rocher Groep werkt al verschillende jaren samen met de TFT (The Forest Trust) en leveranciers van gecertificeerde palmolie. In 2015 hebben we beslist om nog een stapje verder te gaan door het aannemen van een beleid rond palmolie zonder ontbossing en zonder uitbuiting.'Voor andere exotische grondstoffen zoals cacaoboter, kokosolie, en carnaubawas ingrediënten werkt het merk niet met specifieke certificering op sociaal gebied, maar vereist de Groep Yves Rocher een engagement van de leveranciers om hun waarden, de aanbevelingen van de Internationale Arbeidsorganisatie en de lokale wetgeving na te leven. Ook in de toekomst blijft het bedrijf Yves Rocher trouw aan de ideologie van haar oprichter. 'De plantenwereld is een open laboratorium, verantwoordelijk voor 3,7 miljard jaar evolutie. Er zijn 390.000 plantensoorten, waarvan 50.000 geneeskrachtige planten. Er wordt geschat dat vijftig procent van het potentieel van de plantenwereld nog niet ontdekt is. Dat laat ons toe om de komende jaren te blijven ontdekken, onderzoeken en innoveren', vertellen ze ons. En ook op vlak van inzet voor het milieu zullen ze niet stilzitten. Zoals voor veel bedrijven is 2020 het jaar waarin de Groep Yves Rocher hoopt haar huidige doelstellingen bereikt te hebben. In 2015 verspilden ze tweeëntwintig procent minder water ten opzichte van 2010 en in 2020 streven ze ernaar om nog eens tien procent minder te verspillen. Naast water, hoopt het bedrijf ook minder plastic te verspillen. In hun plastic verpakkingen gebruiken ze momenteel vijfentwintig procent gerecycleerd materiaal, waardoor ze in 2016 tweehonderdvijventwintig ton plastic konden besparen. Door meer geconcentreerde formules en slimmer design zal het bedrijf in de nabije toekomst nog minder bijdragen aan de plastic afvalberg. En hoe zit het met de uitstoot van broeikasgassen? 'Onze belangrijkste actiegebieden zijn het verbeteren van de energie-efficiëntie, het zoeken naar alternatieven voor fossiele brandstoffen op onze sites en het verminderen van de indirecte effecten van de klimaatverandering', aldus het bedrijf. 'De strijd tegen klimaatverandering bestaat voor ons ook uit een slimme selectie van de grondstoffen, het verminderen van het gebruik van die grondstoffen en de recyclage van industrieel afval en verpakkingen. Onze doelstellingen voor 2020 bestaan uit het energieverbruik met tien procent verminderen tegenover 2015 en dertig procent hernieuwbare energie voorzien.' Al meer dan vijftig jaar is het plantenrijk de passie van het merk Yves Rocher. Wat startte als eenmanszaak op de zolder van de ouders van Yves Rocher groeide uit tot een bedrijf met 16.000 werknemers. Grote bedrijven die een internationale markt bedienen hebben onvermijdelijk ook een grotere voetafdruk dan kleine, lokale ondernemingen. Maar een grote markt betekent ook een grote impact. Wij duimen ervoor dat de doelstellingen voor 2020 vlot bereikt worden en Yves Rocher de liefde voor de natuur van haar oprichter kan vertalen naar een nog duurzamer cosmeticamerk.