...

Tegenwoordig kan iedereen van vandaag op morgen beslissen een online winkel te openen. Via platformen als Etsy heb je in enkele klikken een online boetiek opgericht, en ook een eigen site maken is niet langer onbetaalbaar. Ook sociale media zoals Instagram bieden een platform aan beginnende brands op zoek naar een publiek. Dat blijkt te werken: producten zoals een regenbooghighlighter of een silisponge gaan op enkele uren viraal, en geven zo compleet nieuwe impulsen aan de make-upwereld. Vernieuwing ligt niet meer bij de grote gevestigde waarden, maar bij kleine creatieve breinen. Passie, transparantie en originaliteitDe mensen die zo'n kleinschalige winkels runnen zijn over het algemeen gedreven door een liefde en passie voor make-up. Waar het voor grotere bedrijven vaker draait om zo veel mogelijk omzet draaien, is dat bij starters meestal niet de eerste motivatie. Zij geloven dat ze iets nieuws kunnen betekenen voor de industrie, of ze hebben een wild idee dat ze hopen te realiseren en gaan daarmee aan de slag. Doordat ze op een veel kleinere schaal produceren en verspreiden, hebben ze ook een grotere vrijheid om te experimenteren en gewoon lekker hun zin te doen zonder bang te zijn grote verliezen te lijden. Klanten gaan daarom net massaal op zoek naar nieuwe, kleinere merken, juist omdat die unieker zijn. Mainstreamlabels zijn zodanig bang een hype te missen dan ze één na één een lichtjes andere versie van een bestaand product lanceren - waardoor de doorsnee beauty-afdeling wel heel eentonig wordt . Dat is niet zo met indie brands die juist hun waarde halen uit hun originaliteit. Die kleinschaligheid heeft nog een andere aantrekkingskracht: de beschikbaarheid van producten gemaakt door kleine verkopers is beperkt, waardoor de klant een gevoel van exclusiviteit heeft wanneer hij producten in een winkelmandje klikt.Een andere reden om indie brands te verkiezen boven bekendere merken is het persoonlijk aspect. Een kleine onlineboetiek wordt meestal gerund door één persoon die vaak nog een verhaal te vertellen heeft dat achter het product zit. Dat spreekt aan, zeker in een tijd waarin het persoonlijk verhaal soms verloren lijkt te gaan in de massa. Ook het hele winkelproces is aangenamer: je hebt als klant persoonlijk contact met de maker van je aankoop, en je weet waar wat je koopt vandaan komt. Of: je kan het alleszins makkelijker vragen. In plaats van je geld te geven aan bedrijven die miljoenen verdienen zonder dat je eigenlijk weet welk proces er achter hun producten schuilt, heb je zo de kans om meer fairtrade, transparante productie te steunen. Invloed op grote labels Opmerkelijk is ook hoe indie merken een sterke invloed krijgen op de mainstream make-upindustrie. Neem nu bijvoorbeeld die regenbooghighlighter. Rond april van vorig jaar werd het internet plots verblind door een nieuw fenomeen; Bitter Lace Beauty, een (toen nog) Etsyshop gerund door een Amerikaanse, bracht een multicolour highlight uit. Bestellingen stroomden binnen, en de highlighter was in geen tijd uitverkocht. Ondertussen opende Bitter Lace Beauty een eigen webshop, maar daar eindigde het niet. Het afgelopen jaar lanceerden verschillende grote beautymerken hun eigen versie van de regenbooghiglighter - zelfs bij Kruidvat kan je er eentje voor minder dan vijf euro scoren. Daardoor is de hype ook een beetje gaan liggen: vanaf een product binnen handbereik ligt, verliest het natuurlijk dat unieke aspect dat indie products zo aantrekkelijk maakt. Desondanks is de originele regenbooghighlighter van Bitter Lace Beauty nog steeds voortdurend uitverkocht op hun site, een teken dat dat product een iconische status heeft gekregen. Indie brands sturen de make-upindustrie in nieuwe richtingen en geven een immense boost aan creativiteit en vernieuwing. The sky lijkt de limit, het motto 'wat je zelf doet, doe je beter'. What's next? Voor je het weet ga je zelf in keuken zelf aan de slag en breng je de volgende virale internethit op de markt. En waarom ook niet?