'Mijn jaren bij Knack Weekend hebben deuren geopend naar een wereld die normaal erg gesloten is. De beautysector is een erg boeiende branche, maar zonder het juiste businesskaartje raak je er niet gemakkelijk binnen. De ontmoetingen en inzichten die ik kon opdoen als journalist hebben de basis gevormd voor wat ik daarna ben gaan doen: ik run al vijf jaar mijn beautyblog, Café Cosmétique, waar ik mijn passie voor beautyproducten kwijt kan.

De wellnessspecial van 16 mei 2001. "De eerste keer dat mijn beautyreportage het tot coverbeeld schopte." © Diane Hendrickx 16/05/2001

Daarnaast heb ik mezelf een alter ego aangemeten als parfumdokter. In 2015 schreef ik Parfumwijzer, een boek dat je wegwijs maakt in parfums, en sindsdien word ik als expert gevraagd voor lezingen en parfuminitiaties. Allemaal zijn het gevolgen van mijn tijd op de redactie, waar ik op een professionele manier over beauty heb leren schrijven en altijd veel vrijheid heb gekregen om te zoeken naar boeiende mensen en verhalen.

Wie niet in de beautywereld werkt, krijgt doorgaans enkel de glamoureuze kant van de sector te zien: reclamebeelden die je een sprookje beloven, Hollywoodsterren die aankondigen dat ze het nieuwe gezicht zijn van een lipstick. Natuurlijk mogen beautyproducten doen wegdromen, maar die sprookjeskant van het vak boeit mij persoonlijk het minst. Interviews met celebrity's stellen meestal weinig voor, ik ben vooral geïnteresseerd in mensen die echt iets te vertellen hebben. Mijn meest memorabele interview voor Knack Weekend deed ik in 2004, met de intelligente en erudiete parfumcriticus Luca Turin. Hij leerde mij op een heel andere manier naar parfums kijken en deed me inzien dat je ze, net als wijn, ook kritisch en objectief kunt beoordelen. Er valt zoveel interessants te vertellen over parfums, van de ingrediënten tot de duurzaamheid van het productieproces. Het gaat over veel meer dan de geur.

Als beautyredacteur schrijf je natuurlijk ook over make-up, wellnesscentra, schoonheidsrituelen. Maar parfums zijn altijd mijn stokpaardje geweest. Geen idee hoe mijn fascinatie voor geuren precies ontstaan is. Ik weet alleen dat ik het als kind al geweldig vond om te snuffelen aan de flesjes in de badkamer van mijn grootmoeder. Op mijn zestiende wilde ik naar de parfumeursschool, maar dat zagen mijn ouders niet zitten. Ik ging dan maar pol en soc studeren en kluste als jobstudent bij in een parfumerie. Op het einde van mijn studies liep ik stage op de pr-afdeling van L'Oréal, waar ik tijdens een event Trui Moerkerke leerde kennen. Trui was toen beautyjournaliste voor Knack Weekend en zocht een assistent. Toen ze polste of ik geen interesse had, heb ik geen seconde getwijfeld. Een half jaar later werd Trui een andere functie aangeboden en kon ik haar job overnemen. Ik viel met mijn gat in de boter en daar pluk ik vandaag nog altijd de vruchten van.'